Tips: bygga förråd för friluftsutrustning – material och isolering?

Hej alla!

Jag jobbar som byggare i Nynäshamn och har börjat fundera på att bygga ett ordentligt förråd/bod för all min friluftsutrustning. Just nu ligger kajak, tält, rygga och skidor lite här och där i garaget och det börjar bli kaos.

Tanken är en enklare friggebod (~10-12 kvm) men med lite extra omsorg om fukt och ventilation så att grejer inte möglar. Några frågor:

1. Har någon erfarenhet av att isolera en förrådsbod enbart för att hålla jämn temperatur (inte värme)? Tänker att det kan minska kondens.

2. Ventilation – räcker det med passiva ventiler i gavlarna eller behövs något mer?

3. Golv – betongplatta eller reglar på plintar? Kajaken väger en del så det behöver tåla lite.

Själv lutar jag åt träregel på betongplintar med mineralull i golvet, spontad panel utvändigt och ventiler högt+lågt i gavlarna. Men tar gärna emot tips från er som redan byggt något liknande!

Mvh
Mateusz

Jag skulle göra det så enkelt som möjligt, utan isolering, betongplatta. Desto mer man isolerar och bygger in, desto mer problem med fukt. I mitt jobb hade vi flera ekonomibyggnader och inbyggda klockstaplar, som varken var isolerade eller byggda på någon betongplatta, utan antingen på plintar eller på en typ torpargrund. Fanns aldrig några problem med fukt eller kondens, ock iaf klockstasplarna var oftast från 1700-talet. Det viktigaste är ventilation.

Hej.

Hur bygget bör se ut beror ju på vilka friluftsprylar som ska förvaras där. För saker som kajak, skidor, pulka, liggunderlag och annat med mindre mängd med tyg håller jag med Jens.

Men vill man även förvara kläder, sovsäckar och så vidare är det en klar fördel med att ha ett isolerat utrymme och sätta in t.ex en frostvakt eller värmelampa = man behöver dra ut el.

Har själv snickrat ihop ett hönshus. Blev isolerad torpargrund med även isolering i både väggar och tak och ventiler högt upp. Håller temperaturen runt 0:an även när det är -15 ute med värmelampor, vilket ger ett torrt klimat som både höns och friluftsutrustning trivs i.

/ Stefan

Bra fråga. I Falkenberg har vi en isolerad friggebod nära havet utan annan värme än en kamin som bara eldas i nån gång vartannat år.

Fungerar utmärkt med plintgrund och självdrag ventiler här och där på olika höjd. Torrt och fint inomhus. Är nog bra att det är hyfsat högt i tak inuti och att boden står där det blåser en del.

Men jag har inte kajakerna där inne. Skulle nog välja att ha kajaker separat t ex på en långvägg under takfot bakom presenning eller om du bygger upp under boden så kajaken/ kajakerna förvaras under golvet. Blir ju rätt långsmal bod om den ska rymma kajaker och vara 10 m².
En veranda kan förse konstruktionen med ett tak som täcker kajakens längd.

Hur stort garage har du? Lagerhyllor på hjul för kajakprylar har vi i vårt garage och krokar för cyklar i taket. När vi hade liten bil hängde ett par kajaker i taket över bilen men nu är garaget märkligt fullt med allt möjligt t ex 13 cyklar. Nån bil har inte varit i garaget sista 20 åren.

Thure

Senast ändrad:
Ska det vara isolerat med självventilation så måste innertempen vara minst 13 plusgrader för att luften ska cirkulera själv.
Isoleringen bör då vara minst 145 eller 145 + 45 mm för att det ska bli rimligt billigt att hålla värmen på vintern.

Annars håller jag med tidigare inlägg.

Passiva ventiler i gavlarna förstår jag inte riktigt vad du menar? Gissar att du menar krypvindsventiler, men det har inget med bodens inomhusventilation att göra, utan det är enbart venilation för vinden och som samarbetar med takfotsventilationen.

Betongplatta med 30cm XPS-isolering under är helt klart bäst, och då med ingjutna värmeslingor.
Ska du leja bort hela det jobbet med markarbete så får du räkna med 100.000kr inkl moms.

Känns lite överkurs för lite leksaksförvaring, så bygg istället en vanlig plintgrund med 45x195 reglar som du har ca 200 cm mellan plintarna så att golvet blir stumt och stabilt.
Ska du ha det isolerat så får du spika på andra ledden 45x45 reglar och sen isolerar du allt. Det finns färdiga trossbottenskivor att köpa, som passar till cc 60.

Isoleringen funkar för 13-15 grader inomhus men vill du ha varmare så måste du öka isoleringen.

Sen en fråga angående din kajak som väger så mycket??
Är den gjord i bly och väger 500 kg?
Gissar att den är i plast eller glasfiber och då kommer vilken konstruktion som helst hålla, för jag gissar att du väger betydligt mer än kajaken och du bygger ju så att det håller oavsett.

Tips! Kolla på kanot/kajakklubbar så ser du hur de har gjort. Ofta är det väldigt enkel konstruktion med myc ke ventilation. Sjöbodar är också ett bra tips att kolla, där redskap/annan utrustning förvarats under många år.
Varför spontade bräder? Enkel panel med läkt tycker jag borde räcka.
Behövs betonggolv? Skulle det räcka med "golv" av makadam och kanske ett finare topplager?
Viktigt är att du har bra vattenavrinning från förrådet.

Håller med det som Stefan och Thure skriver. När det gäller kläder, sovsäckar etc bör du även tänka "musfritt"
Som Betong skriver, ett isolerat utrymme drar med sig många extra kostnader. För att bibehålla ett bra klimat kanske du bör installera en avfuktare också.

Om du tänker måla det, kan jag tipsa om Auson rödtjära, håller mycket bättre än Falu elr ngn annan sk slamfärg, ger också ett vackert lyster.

/Jens

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Håller med Valpolicella m fl - här är det antingen eller, beroende på vad du vill förvara. Antingen ouppvärmt, så enkla skikt som möjligt och mycket ventilation (typ: som i ett tält, med spalt runtom längs golvet och under takfoten), eller en isolerad, men då uppvärmd konstruktion, vilket ju drar med sig el till värmekällan, diffusionsspärr i hela klimatskalet, etc.

Det senare känns verkligen som overkill, om du inte tänkt förvara känsliga textilier, böcker o.d.
Det förra är billigare, riskfriare mht fukt och funkar till allt övrigt. Insekts/gnagarnät bör du ändå montera i luftspalterna, de små rackarna äter även sådant som liggunderlag och stoppningar av skumplast.

Jag hade nog valt plintgrund, trästomme, trallvirke med springor som golv, enkel lockpanel eller (bättre) liggande fjällpanel på väggarna, ett rejält takutsprång med som sagt regnskyddad luftspalt runtom under det, och antingen sinusprofilerad plåt eller (om plåt känns för fult) råspont+papp på taket. Med ett redigt utsprång behöver du inte någon hängränna - det räcker med att kraga ut plåten resp. vika ner pappen någon decimeter, så den styr upp en fin vattengardin när det regnar (sådan pappkant utan ränna har vi i ett sommarhus från 1959, har funkat sen dess). Lägg bara något dränerande grus undertill, som snabbt tar hand om dagvattnet.

Du är byggare, så jag behöver väl inte skriva något om diagonalförstyvning, vindförankring av tak etc :)

Nu läste jag mer noggrant och du skriver att du jobbar som byggare......då borde du veta om att man inte kan ha spontat virke som ytterpanel.

Spontat virke har man som tak under underlagspappen och om det spontade virket utsätts för väta så sväller det och reser sig oavsett hur tätt det är spikat.

Vad för sorts byggare är du om du inte vet såna grundläggande byggkunskaper?

Nu läste jag mer noggrant och du skriver att du jobbar som byggare......då borde du veta om att man inte kan ha spontat virke som ytterpanel.

Spontat virke har man som tak under underlagspappen och om det spontade virket utsätts för väta så sväller det och reser sig oavsett hur tätt det är spikat.

Vad för sorts byggare är du om du inte vet såna grundläggande byggkunskaper?
Njae, visst finns det både falsad och spontad ytterpanel: z-panel, enkel- och dubbelfasspont, fjällpanel som jag nämnde, m m. Då är profileringen vald så att det finns rörelsemån i fasen eller sponten. Även lockläkt brukar vara skålad på baksidan för bättre anliggning. I det här fallet är det ju onödigt att krångla till det med de mer avancerade profilerna, men fjällpanel är enkelt, billigt, hållbart och "förlåtande" vid montering.

Fördelen med sådan liggande panel är också att det oftast är längst ner som träet tar stryk, och då behöver man bara byta nedersta brädan.

PS Håller med Valpolicella ang. Ausons tjärfärger, de ursprungliga är vackert brunsvarta eller kimröksgrå, om inte rött passar. Enda "nackdelen" är ju att man aldrig mer kan måla om med något annat än tjärfärg :)

Senast ändrad:
Tycker det blir mycket överkurs för att förvara produkter som inte innehåller ngn form av vätska som kan frysa. Trä liksom textilier har inga problem med kyla. Problem uppstår då den relativa fuktigheten (RH) överstiger typ 75-80% under flertalet dagar, som då kan innebära tillkomst av mögel.
Tänk alla desa medeltida byggnader som stått där i många hundra år, utan ngn form av uppvärmning!
Vad hände när de på typ 40-50 talet började värmas upp? Jo då uppstod massa torksskador..
Madonnafigurer som fick sprickor, orgelpipor som plötsligt inte stämde.. etc
Idag har vi lärt oss, att värma fukt kostar energi, att avfukta är så mycket mer energieffektivt för att bibehålla ett bra klimat för inventarier och byggnader.
Så för dina kajaker mm se till att du har en bra ventilation, temperatur är inte så viktig, så länge det är i vätskeform....och om så behövs, "musfritt".
/Jens

Senast ändrad:
Okänsliga prylar som kajaker, kapell skidor ryggsäckar och packpåsar förvarar jag gärna kallt och kommer det lite mögel är det inget problem.

Men sovsäckar är jag mer noga med än att hänga bland fuktiga prylar. På vår kallvind mår sovsäckar helt OK löst lagda i flyttlådor eller garderob.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips