Tips/besök paddling i Bohuslän v30

Hej
Vecka 30 ska jag och några vänner paddla i Bohuslän. Vi startar i trakten av Grebbestad och tar oss nedåt under en vecka. (start 23 juli slut 31 juli)

Vore skoj att få lite tips och förslag på fina platser att paddla på, trevliga övernattningsställen och kanske bor du i trakten och vill möta upp för en fika/middag eller följa oss en bit på turen?

Jag har köpt broschyrerna från Orust kajak, så de ska jag lusläsa nu.

Vi är dels fikapaddlare och dels rolltroll... :eek:)

/ Lilla Blå

Om ni börjar i Grebbestad, så försök att ta er ut till Väderöarna i yttre havsbandet. Det är verkligen fint där. Men det får inte vara för blåsigt, då det kan bli en tuff överfart...
Men väderöarna är defintivt värt ett besök och det finns många fina rast/sovplatserplatser runtomkring där, har inte namnet på öarna i huvudet. Men som sagt var klart och fint vatten finns det i överflöd *ler*

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Väderöarna är kanonfina men, Storön på norra väder öarna har campingförbud (vi var där igår) och dom södra har landstigningsförbud tom sista juli. Vi hittade inte någon annan självklar plats att campa på de norra öarna. Långeskär ca 6km öster om norra väderöarna är fin att campa och vila på, kallas av en del för Fjällbackas riveiera. Kompisen såg tumlare 50 m norr om Vedholmen (hoppas dom är kvar......). I en vik på sydvästra Musön finns en relativt stor sten som någon har ställt upp och ner. Grundsund sydväst om Hamburgssund finns det gott om musslor. Hela passagen genom byn är oxså fin.

Hade gott

Andreas

matsson; sa:
Väderöarna är kanonfina men, Storön på norra väder öarna har campingförbud (vi var där igår) och dom södra har landstigningsförbud tom sista juli. Vi hittade inte någon annan självklar plats att campa på de norra öarna. Långeskär ca 6km öster om norra väderöarna är fin att campa och vila på, kallas av en del för Fjällbackas riveiera. Kompisen såg tumlare 50 m norr om Vedholmen (hoppas dom är kvar......). I en vik på sydvästra Musön finns en relativt stor sten som någon har ställt upp och ner. Grundsund sydväst om Hamburgssund finns det gott om musslor. Hela passagen genom byn är oxså fin.

Hade gott

Andreas

Vi övernattade inomskärs/eller strax innan överfarten till väderörna. Svårt tyda min gamla GPS-spår, men jag tror vi övernattade en natt på klätterleden alt. slängerumpan, som ligger rakt västerut från Fjällbacka.
Sedan tror jag att vi övernattade en natt på Getryggen som ligger nordväst av Hamburgö. I vilket fall som helst, var det ett flertal bra campingplatser på många öar. Fast vi gjorde bara en lång dagsetapp ut till Väderörna och innåt kusten igen *ler*

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips