Tips - alpinist/klättersäck

Min gamla 45-litersryggsäck börjar falla sönder och jag var igar och tittade efter en ny.

En säck som föll mig i smaken var CERES 50 (OSPREY). Det enda som far mig att tveka är att den är ganska hög. Jag har med en annan ryggsäck stört mig pa att hjälmen slar i när man tittar uppat under klättring.

Är det nagon som provat sacken under klättring och kan berätta om den fungerar väl eller haft samma problem?

I övrigt ser den ut att vara mycket stabil, lätt samt kan ta mycket packning.

Tack pa förhand,

Olov

Om man tittar ett par inlägg ner så hittar man tråden Alpnistryggsäck? som nog kan vara till hjälp. Efter ett tag kom jag iaf fram till att Soprey Exposure var den som passade mig bäst. Jag har inte använt den skarpt än, men tror nog att den kommer att klara mina uppgifter utmärkt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips