Tio dagars vandring i början juni!? Tips

Hallå!

Flickvännen och jag tänkte sticka ut max tio dagar i början juni. Jag har ledighet då så måste ut :)
Jag är ganska van vandrare och flickvännen är stark så inga problem där. Dock är jag lite fundersam över den tidiga tidpunkten, har varit uppe i kebnekaise i mitten av juni och då var det lungt. Men 2 veckor i norra sverige spelar troligen stor roll.

Jag är väldigt sugen på vindelfjällen, skäckerfjällen eller sulitelma/södra padjelanta? Någon som har erfarenhet så tidigt på säsongen därifrån? Eller andra tips? Jag är inte så sugen på någon motorvägsvandring på kungsleden osv.

Tack på förhand! =)

Jag har en kollega som utan tidigare erfarenhet gick Abisko Nikkaluokta i början av juni för ett par år sedan. Det var snö kvar i Tjäktjapasset, därför undvek dom den vägen. I övrigt blött men trevligt ändå tydligen! Fördelen med att gå denna tid är ju ljuset, hur härligt som helst!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vanskligt

Kan bli svårt man kommer upp på lite höjd.
Försökte vandra midsommarhelgen för 2 år sedan från Katterjåkk mot Unna Allakas. Vi kom bara till Katterjaure. Fick plumsa i knädjup snö fram till sjön och stugan. Tältade där i 2 dygn och vände åter.
Mina erfarenheter efter att under många år flugit (polishkp)i tex Padjelanta är att det i juni tex går bra vandra Tarra-dalen upp mot Tarreluoppal men sen upp mot Tuodar är det snötäckt stora områden, alltså är Padjelanta inte så bra ....
Så, mitt råd är att hålla sig på låglänta leder i vart fall före midsommar. Men det varierar ju år från år..
Kungsleden går ju ibland på rätt hög nivå så det kan bli en del "snöplumsande".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips