Tillgång på fotogen i Öst?

Har sökt på diverse olika termer men inte funnit detta ämne, trots att det borde finnas ;)

Hur är tillgången på fotogen i Östeuropa och Kaukasus? Är det så det står att finna på varenda bensinstation? Det gjorde det i Afrika (16länder) då jag reste där nämligen....

Jag ska ut på en tur i sommar och funderar starkt på ett multifuelkök. Har dock hittat en del begagnade och gamla fotogenkök på Tradera som jag funderar på, mestadels då dessa är 4 gånger billigare och jag är student ;)

Om det finns bensinstationer och du har ett MF-kök är det nog inget problem att få tag på bensin.
;)

Nästan lika viktigt som köket är dunken för att du skall kunna få med dig ditt köpta bränsle......
Vet inte om det funnits fotogen till salu på alla mackar jag tankat men på nästan samtliga där jag ville köpa.... Några gånger vände jag mig till någon vänlig på flygplatser och fick fyllt dunken med jetfotogen, gratis.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Till T-spriten skall du använda säkerhetsflaska avsett för just T-sprit/alkohol - inte flaskan som den kommer i när du köper eller någon annan flaska som inte har lång och smal pip/munstycke.

en liten mindre tät flaska med lång och smal pip med 1 mm hål för tex. tänkt för lim kan du ha när du skall skvätta på sprit på rätt plats inför själva förvärmningen - men var väldigt säker på att du inte har eld i närheten om du skall hälla sprit mellan flaskor med normalvid öppning.

T-sprit är betydligare farligare att slabba med än bensin eller gas när det gäller brandriskfaktorer.

Jag håller med om att t-sprit är eldfängt. Det är inte så kul när det brinner i en t-spritflaska. En lösning är att hälla spriten från flaskan i en filmburk för att sedan slå den på köket. Skulle det finnas glöd som tänder spriten så brinner bara filmburken upp.

Mvh, Klas

Bra info, tack!

Vad finns det egentligen för nackdel med att använda ett kök av denna typ;

http://hem.passagen.se/malena.bjorkell/stoves/stoves_images/Radius/RadiusNo1L/index.html

Många bra råd har du fått redan. Köper du ett sånt här gammalt kök får du räkna med att du kanske behöver byta lite delar innan det funkar. T ex rensnål, grafitpackningen vid reglaget, och har du otur hela brännaren. Inte alls så knepigt att mecka med såna här kök men skaffa dig som sagt lite erfarenhet och reservdelar innan du åker iväg på resan. Fett, vaselin eller liknande bör du sannolikt smörja pumplädret med innan första försöket med ett gammalt kök.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips