Tidigt för kantareller?

Hittade ett gäng kantareller den 11/7. En bit utanför Hedemora när jag var ute på en löprunda. Brukar vara ute och plocka svamp men är väl inte så jätte insatt. Brukar aldrig vara ute och plocka förrens i början av augusti. Är det värt att ge sig ut nu eller var de kantareller jag hittade några av få. Vad tror ni?
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    28.2 KB · Visningar: 835
Lite tidigt egentligen, kanske...men jag hittade de första för mer än två veckor sedan. Det är ett säkert ställe jag har men än så länge är det bara där de små godingarna har visat sig.
Det är ju lite olika sorters kantareller också, finns både tidiga och sena sorter. En gång hittade jag kantareller redan i midsommarveckan!

Hälsn. BM
 
Efter all regnande här i (östergötland) så sätter nog kantarellera fart
 

Bilagor

  • imagesgfghjf.jpg
    imagesgfghjf.jpg
    3.9 KB · Visningar: 790
Jag bor i Bohuslän och runt midsommar brukar jag börja hålla ögonen öppna i skogen. Då har jag hittat kantareller flera gånger.
I år var dock våren för varm och torr för det har varit betydligt sämre. Hittade några veckan efter midsommar, men de flesta var för små för att jag skulle orka bry mig om att ta upp dem.
 
Den här tråden fick mig att gå ut och kolla i går och jovisst. Inte särskilt många (fast jag var bara ute en halvtimme sent på kvällen), men det räcker till en smörgås.
 
Tack för att så många nöjer sig med att plocka bara kantareller, så får man ha alla de andra svamparna i fred.
 
Vi var ute och kollade efter svamp i söndags men jag såg inte en enda! Varken ätlig eller giftig.

Vi kom hem med blåbär istället och det är inte dåligt det heller :)
 
Var ute och letade svamp igår men resultatet var klent. Hade dagarna innan hitta ett gäng Karl-Johan, fårtikor och björksopp som villigt stektes iordning. Det enda vi hittade igår var några små Karl-Johan samt en gallsopp. Inget att lägga i pannan :(.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.