tidigt eller sent?

Jag och en kompis diskuterar om vilken tid på sommarhalvåret som är bäst att gå i fjällen på samt trippa upp för kebnekajse. Han påstår aug-sept tiden som är bäst men nog kan det väll lite väl bittra nätter på fjället om man bara har sommar utrustning. Man kan ju iof köpa en en extrasäck av fleece till sovsäcken men man vill ju att det ska vara skönt på dagen åxå. Anledningen för påståendet är att det har tinat mest på toppen då och där med lättast att gå upp (säger han). så kort och gott om man väger upp vilken utrustning man har, mygg, temperaturer och andra glömda faktorer =) så vilken tid är bäst färd i fjällen.

cancerman; sa:
Jag och en kompis diskuterar om vilken tid på sommarhalvåret som är bäst att gå i fjällen på samt trippa upp för kebnekajse. Han påstår aug-sept tiden som är bäst men nog kan det väll lite väl bittra nätter på fjället om man bara har sommar utrustning. Man kan ju iof köpa en en extrasäck av fleece till sovsäcken men man vill ju att det ska vara skönt på dagen åxå. Anledningen för påståendet är att det har tinat mest på toppen då och där med lättast att gå upp (säger han). så kort och gott om man väger upp vilken utrustning man har, mygg, temperaturer och andra glömda faktorer =) så vilken tid är bäst färd i fjällen.

Jag röstar helt klart på sensommar/höst.
Har vart i kebmasivet ett par ggr och jag anser att sen augusti/tidig september är underbart. Inga vårfloder att vada över... inte en endaste mygga så långt ögat nåt... svalt å skönt på dagarna.
Perfekt med 5-10 grader i (den eventuellt skinande) solen på dagarna & kanske kring 0 till -5 på nätterna. Grovt uppskattat.
Dessutom alla dessa underbara höstfärger!

Min högst personliga åsikt.
// Lars

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bästa tiden är Aug-Sept utan tvekan.
Tidigt på sommaren = snösmältning och blött.
Sommaren = Mygg och svett
Hösten = Torrt, ofta bra väder, fina färger och inga mygg...

/M

Argumentet om att det är mindre snö på toppen är väl inte så starkt. Även om man går upp i mitten på sommaren är det inte så mycket snö man måste passera. Det är endast hundra meter eller så och jag är tveksam om det är mindre på hösten.

Jag skulle föreslå mitten på augusti. Det är en liten kompromiss mellan sommar och höst. Temperaturen är lagom både natt och dag. Dock kan ett fåtal myggor fortfarande finnas.

cancerman; sa:
Anledningen för påståendet är att det har tinat mest på toppen då och där med lättast att gå upp (säger han).

Vill bara påpeka att din kompis slutsats angående snösmältningens goda effekter är fel. Istället är det så att mindre snö innebär mer is (!) och jag vet vilket jag tycker är lättast att gå på, särskilt om det är uppförsbacke..... Det är väl det enda jag skulle kunna komma på som talar för en tidig tur.

Pulsa i snö är roligt men lite jobbigt, halka på is är spännande och *farligt*. Brukar dock inte vara så jättefarligt vid Keb, men har för mig att det i somras rapporterades att vissa guider var tveksamma till toppturer (eller var det kamvandring Syd<=>Nordtopp?).

Så.....jag föredrar personligen att fjällvandra sent, se alla tidigare inlägg om fördelar, men det finns som sagt ett liten nackdel ifall man tänkt sig upp på Keb.

/mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips