Tidig vandring i Jämtlandsfjällen

Hej, undrar om någon jämtlandsvan vandrare kan upplysa mig om när man tidigaste kan vandra i trakterna av Sylarna/Helags, inkl toppturer. Är själv van betydligt nordligare trakter, så jag saknar begrepp om området ifråga. Går med brorsan som inte är så utevan, så inga tips för extrema turer tack.
Vi vill gärna gå så tidigt som möjligt utan att fördenskull riskera snö i några mängder, helst inte heller på angivna toppar.

Tacksam för svar

/Martin

Vandrade från Ljungdalen till Helags och gjorde ett antal dagsturer därifrån för några år sedan. Har för mig att det var första veckan i juni.
Knappt nån snö (sporadiska fläckar), och lite grann vid vissa vattendrag och en del upp på själva Helags.

Däremot var det rejält fuktigt och vatten överallt, så väldigt bra vattenavisande kängor är att rekommendera. Kanske t.o.m. gummistövlar?
Gick tillsammans med en kompis som aldrig tdigare fjällvandrat o det gick fint.

/Ronny

QUOTE]iglix (Martin Bäcklund) skrev:
Hej, undrar om någon jämtlandsvan vandrare kan upplysa mig om när man tidigaste kan vandra i trakterna av Sylarna/Helags, inkl toppturer. Är själv van betydligt nordligare trakter, så jag saknar begrepp om området ifråga. Går med brorsan som inte är så utevan, så inga tips för extrema turer tack.
Vi vill gärna gå så tidigt som möjligt utan att fördenskull riskera snö i några mängder, helst inte heller på angivna toppar.

Tacksam för svar

/Martin [/QUOTE]

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips