Textstorlek garmin 76c

Hej

Har just "uppgraderat" från gps76 till gpsmap76c för att få möjlighet att ladda in kartor. Efter lite inledande trixande med den nya hittar jag ingen möjlighet att ändra storlek på informationsrutorna som finns exvis på kartsidan. Denna möjlighet finns på den "gamla" 76. Har jag missat någonting eller är den möjligheten verkligen borttagen? Någon som vet?

/Esbjörn

esse; sa:
...hittar jag ingen möjlighet att ändra storlek på informationsrutorna som finns exvis på kartsidan. Denna möjlighet finns på den "gamla" 76. Har jag missat någonting eller är den möjligheten verkligen borttagen?
Eftersom det är en helt annan enhet med väldigt lite släktskap annat än yttermått och modellnummer så har man nog inte tagit bort funktionalitet. Däremot hade man förmodligen helt andra förutsättningar och mål när man utvecklade programvaran till den nya.

Möjliga anledningar till att man har färre layouter att välja på för datafälten i 76C än i 76:
1. Skärmen är lite smalare och då kanske det inte finns plats för tre fält i bredd.
2. På 76C kan man tänka sig att det finns andra data att välja på som kräver större storlek på datafältet. T.ex. markören som visar riktning på en autorutt-GPS som 76C kanske kräver mer plats än alternativen som är möjliga i "gamla" GPS 76.
3. Med en enhet som bl.a. visar kartor så kanske man inte anser det lika prioriterat att ha lika många layouter på datafälten som i en enhet där det inte finns så mycket annat att titta på.

Förslag på nya funktioner brukar uppskattas så skriv till Garmin och föreslå vad du vill se i kommande programvaror.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
PR; sa:
esse; sa:
...hittar jag ingen möjlighet att ändra storlek på informationsrutorna som finns exvis på kartsidan. Denna möjlighet finns på den "gamla" 76. Har jag missat någonting eller är den möjligheten verkligen borttagen?
Eftersom det är en helt annan enhet med väldigt lite släktskap annat än yttermått och modellnummer så har man nog inte tagit bort funktionalitet. Däremot hade man förmodligen helt andra förutsättningar och mål när man utvecklade programvaran till den nya.

Möjliga anledningar till att man har färre layouter att välja på för datafälten i 76C än i 76:
1. Skärmen är lite smalare och då kanske det inte finns plats för tre fält i bredd.
2. På 76C kan man tänka sig att det finns andra data att välja på som kräver större storlek på datafältet. T.ex. markören som visar riktning på en autorutt-GPS som 76C kanske kräver mer plats än alternativen som är möjliga i "gamla" GPS 76.
3. Med en enhet som bl.a. visar kartor så kanske man inte anser det lika prioriterat att ha lika många layouter på datafälten som i en enhet där det inte finns så mycket annat att titta på.

Förslag på nya funktioner brukar uppskattas så skriv till Garmin och föreslå vad du vill se i kommande programvaror.

Tack för det, jag ska skicka en förfrågan till Garmin. Det finns lite nya datafält på 76C som kräver större plats, men det är också många fält som är identiska. Exempelvis så vill jag gärna ha fälten kurs och fart högst upp på kartsidan och för att se så mycket karta som möjligt vore det bra att kunna göra dessa fält lite mindre.

/Esbjörn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips