Telisar på tur

Hej.

Jag och några kompisar tänkte gå några toppturer runt Storulvån i vinter. Min fråga är hur det fungerar med carving-telisar och T2:eek:r när man ska ta sig mellan tex Storulvån och Sylarna? Uppför med hudar, och utför är det ju inga problem, men på flacken? Kommer man tycka det är så jobbigt att man hellre ska hyra turskidor och låta utförsåkningen bli lidande?

Vad tycker panelen?

Tacksam för svar!
/Martin

T2 på tur

Det beror på hur mycket nedför du skall köra och hur tung packning du har?

Jag har gått mycket på tur med mina T1:eek:r och jag tycker det funkar bra. Förra påsken gick vi mellan Storvallen Blåhammaren och det är ju skönt att ligga och köra kortsväng med 25 kg packning och kryssa mellan alla som envisas att gå med lätta skidor/skor.

Uppåt på platten så kan det vara skönt att köra vallat, men oftast så är det så mycket uppåt att du får bakhalt ändå och då är det skönt med stighudar.

Det är inte så lätt att köra telis med tung ryggsäck och låga läder med smala raka skidor.

Har oxå gått med samma skidor i 50 cm lössnö och då är det en fördel med korta riktigt breda skidor (så länge man kör med stighudar).

Körde student sm i tur telemark för några på år sedan på Snasahögarna och då var det superlätt som gällde låga skor och lätta skidor, men då blir det inte roligt ner, men då shwuppar man ju och låter stighudarna vara kvar i nedförsbackar oxå! (utom i sista backen och då orkar man ju knappt svänga längre;-)

Så tycker du om att svänga så följ devisen "Spara ingen vikt nedanför knäna!"
Skall du skejta runt i multisportstil så är det naturligtvis andra saker som gäller!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det går bra

Jag har turat på telislagg i fjällen i många år, det går utmärkt. Jag använder genomgående stighudar när det inte ska bära av utför.
Över tiden har jag använt skidor från Tua Wilderness, Tua Montets, K2 Off-Pist och nu K2 Pist-Stinx, pjäxor har varit Asolo Extrem och numer Garmount Estremo.
Att använda stighudar istället för att valla passar extra utmärkt om man drar sin packning i pulka i stället för att bära den på ryggen. Har förövrigt alltid ansett att packningen inte ska vara tung utan välkomponerad så att man får njuta av fjället utan onödigt slit. Ytterligare en fördel med stighudar är att de bromsar perfekt när man står inför mer än hiskeliga utförskörningar med pulka som skjuter på.
Mina skidkompisar turar på samma typ av utrustning och hos dem är T2:an en populär pjäxa.

Rapport

Hej!

Stötte på detta gamla inlägg igen och tänkte att jag kan ju rappotera hur det gick.

T2:eek:r och Elan Colouir blev det på fötterna, och 27 kg på ryggen. Tre tältnätter och en natt i bivack, för att prova på det, samt en inomhus blev det till slut.

Man kan ju säga som så att det gick ju inte fort på de flacka partierna men jag tror inte det hade gjort det med turskidor heller... Så om man ser till den snön som var vid tillfället (smörigt i dalarna och isigt på topparna) så gjorde vi nog rätt val. Utför vid Sylarna kände man ju att det var värt det. Och ja, vi kom upp på Syltoppen trots att det såg blåsigt och dimmigt ut till en början :)

Mvh,
Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips