Tur på telis

Hej.

jag har börjat fjällinjen på malungs folkhögskola och går i tankarna om att köpa tur/telisutrustning.

jag har ett par gamla head monster (78 i midjan 178 långa) som jag lärde mig åka telis på när jag gjorde säsong i italien men nu vill jag skaffa nytt, då någon slags kompromiss mellan topptur tur och offpistskida. ska dra pulka under turerna och vill ha möjlighet att sticka och göra någon topptur under turerna.

min ide är för att spara pengar och vara flexibel är att skaffa:

T2or att använda för allt tur och utför.

randoskida ca 80 i midjan med cobra r4 och hudar.

vad tror ni? kommer jag bli tokig på mig själv för kompromisserna eller kan det funka? blir det skittungt att gå i t2or med breda skidor utan spann eller är det värt slitet för pengarna och möjligheten att topptura under tur?

Det funkar

med t ex kicker skins.

Men har du med pulka är ett alternativ att ta med lättare skidor och pjäxor för plattåkning och tyngre grejor för toppturer.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite att fundera på...

Möjligt att en sån kompromiss skulle funka, men tror att du kommer att bli less på den. Framförallt så är ni 15-20 st i klassen, och att då gå på hudar hela tiden på tur och tyngre skidor när de andra går på turlagg och kickers när det börjar gå uppför kan vara ganska segt, och framförallt så sinkar man ju resten av gruppen, vilket gör att man blir en pina =).

Jag skulle förelå följande kompromiss:

T2:eek:r till allting, funkar på tur också.

riktiga telislagg- inga kompromisser här med riktiga hudar -lägg pengarna här

till tur: billiga rossigniol med gammal rottefellabindning + billiga hudar (mias fiske brukar ju ha en uppsättning gamla turskidor) borde inte kosta dig mer än 1000-lapp och går säkert att kränga utan för stor förlust om du inte blir biten av turåkning. (obs ej rottefella super telemark eftersom de äter plastläppen på t2orna- skulle köra riva III, chili eller liknande.

När det gäller de större turerna ni kommer att göra så lär ni inte bli klara med pulkan till skogsturen eller till grövelsjöturen, brukar ta lite tid med pulkabyggandet, och då är det ännu drygare med tunga grejer och ryggsäck.

Grövelsjöturen: (brukar vara sjön runt)- brukar räcka till att bara komma igång med vinterturandet. Alla toppturer i området kan göras utan problem med turlagg (och är faktiskt inte särskilt intressanta)

Skogsturen: skogsskidåkning, inga toppar här inte

sunnmöre: alla har telis m hudar bara toppturer

sarek: beror på vilket upplägg eran grupp kör; går att satsa på toppturer och gå på telis och hudar om man vill.

keb:beror här också på upplägg om ni arrangerar en tur som ska åka på topptur blir det ju hudar och telisskidor här med

Instämmer helt med Bulgakov. Hade själv T4 till alla turer och T1 till toppturer, men en del använde T2x till både "platten" och utför.

Köp turskidorna på MIA och skaffa något som funkar bra men som inte kostar skjortan. Gjorde egna kickerskins till mina turskidor som funkade utmärkt. Livet blev så mycket enklare med dom.

Vår Sarektur var inriktad på topptur lika så vår Kebtur. Till Sarekturen valde vi att släpa med oss utförsutrustningen och gå på turskidorna. Tungt val, men ack så mycket bekvämare att gå långt.
Till Keb var det endast T1 och breda telisskidor som jag hade med mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips