Tejpa knä?

Har tyvärr sträckt ut inre ledbanden vid motocross körning i dag.Har någon instruktion för tejpning av knä så skicka det gärna till mig
 
gummitub

Du har ju alltid de här "gummiaktiga tubgrejerna" som intersport och liknande affärer säljer. Dom är iaf gjorda för att stöda känsliga knän. Bara fråga i en sportbutik om knästöd så kommer dom veta vad du menar!
 
Tejpning

För det första, tejpa ALDRIG en färsk skada! Tejpning ska inte ske förrän svullnaden gått ner, vilket kan dröja ngn dag, eller veckor. För det andra, varför vill du tejpa? För stöd? Då ska man tänka på att tejpning fördröjer läkningen, då knät känner att det inte "behöver" det inre stöd som sidoligamenten ger och istället förlitar sig på det yttre stödet från tejpen. Knästöd ger framförallt värme (vilket iofs är bra för känsliga strukturer) men även visst stöd om det är en modell med "gångjärn" i sidorna.

Instruktioner för tejpning... Många tror att det bara är att sätta dit lite tejp. Tyvärr är det inte så lätt. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med ngn som KAN tejpa, dvs sjukgymnast eller ngn med likvärdig utbildning, och ber henne/honom lära dig. Rätt applicerad ger tejp ett ok stöd, men om man gör fel är det värre än att köra otejpad.
 
Även om du bara ska tejpa dig för en kort tid, överväg om det verkligen är värt det.

När jag var yngre och idrottade som mest drabbades jag av slatter, men vägrade sluta tävla. Jag drog ner rejält på träningen (den som gjorde ont) men tejpade mig själv före tävlingarna med endast en hårt dragen tejpremsa precis under knäskålen.
Detta hjälpte förvånansvärt bra (förrutom att jag lätt fick kramp i vaden) men smärtan då jag släpte på tejpen och belasatade benet kunde hålla i sig i flera dagar.
Dessutom tog det mycket långt tid för mig att återhämta mig fullständigt (år, inte månader).

Vet du att skadan blir värre även om du tejpar fast det inte känns så, tejpa bara i absoluta nödfall. Annars: Vila!
 
tejpning

jag tänkte tejpa i förebyggande när jag skall köra cross igen.promenerar cyklar och lätt jogging nu
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.