Taskigt batteri eller taskig GPS ?

Har köpt en begagnad Navman pin 570 Pda i nyskick.
När den ligger oandvänd några veckor så laddar batteriet ur så att allt blir "reseterat",
dvs tillbaka till fabriksinställningarna.
Verkar som om on/off knappen ställer gpsen i standby.
Iriterande,någon annan som har/haft den modellen och kan säga om batteriet håller på att ge upp
eller om det är en taskig konstruktion.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Taskig konstruktion. Jag laddade inte min pin570 på ett år och då laddades batteriet ut så mycket att det gick sönder. Den hade då några dagars garanti kvar så jag fick den utbytt. Manualen säger något finstilt om att ladda minst var 6:e månad för att den inte ska gå sönder.

Det går att köpa batteri i USA med mer kräm i.

Jag tänkte använda min för att ta med i ryggsäcken och plocka fram vid behov men eftersom den har dålig batteritid och tar lång tid på sig att hitta satelliter vid varje start även om den har helt fri sikt så gav jag upp. Funkar i bil om man inte har bråttom och har den monterad synligt i vindrutan med 12 V matning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips