Tarra eller Staika??

Jag funderar på att införskaffa ett tält till sommaren!
Valet ligger mellan Hilleberg Tarra eller Staika. Har tänkt att använda tältet till vandring året om och till paddling. Kommer ev att kompletera tältet med ett lättvikts när ekonomin tillåter, men nu får det bli stabilitet och hållbarhet som prioriteras!

Tacksam för tips och fördelar/nackdelar med de olika modellerna,
Mikael Strand
[Ändrat av mikstr 2003-03-12 kl 16:43]

Två mycket fina tält!
Jag har ett Saivo, aningen större än Tarra och det är jag jättenöjd med.
Principen med krokar fungerar mycket bra och det är faktiskt lätt att sätta upp tältet i hård vind även ensam, så lätt det nu kan vara i alla fall.
Största nackdelen är lutande innertältsgavlar men det slipper du ju på Tarra.
Jag hade tidigare ett Fjällräven Sjangeli som bygger på samma planlösning som Staika. Helt klart en mycket lyckad tältdesign som optimerar utrymmen och absider väl.

Annat än att du bör krypa in i båda tälten om möjligt och provmysa så är det inte mycket jag kan tillägga, båda tälten är det bästa som finns.
Båda har dubbla absider, båda tål hårt väder och båda är sydda med kärlek.

Nostalgi och minnen från mitt gamla Fjällräven gör att jag föreslår Staika men det är hårfint.
Staika brukar anses vara det perfekta kajaktältet när man ofta sover på klippa men jag har många gånger tältat med tunneltält på klippa utan problem, man vill ju i alla fall säkra det så det inte blåser bort.
Rött gör sig super på bild men är opraktiskt när man allt som oftast vill vara diskret och man får en märklig färg inne i tältet.

JL

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips