tarp o Hammock istället för tält.

hej nu så är jag inte så mycket i fjällen men ska på fjälltur o tänker i stället för att köpa ett tält som kommer andvända en gång. så tänkte jag på tarp och hammock istället för tält o eftersom jag är mer i skogen än på fjället så är nog tarp o hammock mer lovande ut än tält.

va tycker ni?

Jag vet inte var på fjället du ska men en ganska viktig skillnad mellan skog och fjäll är antalet träd att fästa sin hammock i...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hejsan
nog rekommenderar jag ett tält.

INTE nåt billigt skräp utan ett som tål lite väder.
häruppe brukar det finnas små blodsugare där det är lä, själv tältar jag hellre i lite vind sas.
vädret häruppe kan skifta ganska fort och ibland vara lite bedrövligt, jag ligger hellre i ett trevligt tält och väntar ut vädret än i en hängmatta..

köp hellre ett beggat kvalitetstält och sälj det senare istället.

nog funkar ju andra altenativ oxå, det handlar ju bara om vad man prioriterar liksom ;)
vänligen nils

Som alltid finns det ett gäng olika aspekter att ta med i beräkningarna; som de redan sagt så är antalet träd ett problem i fjällen, ta med myggaspekten och du inser kanske att du vill campa i vind och då är inte hammock med tarp ett vindtätt alternativ, vilket inte är ett problem om du tar med en bivack. Kanske Jörgen Fjäderlätt förespråkar annat, men alla hittar sin egna lösning efter några tester. För om det är vikten du vill skala ned då får du se till att vikten på din hammock och tarp inte överstiger vikten på ett lättviktstält. Jag köpte nyligen ett 2-lagers halvstormtält för två pers på 1,45 kg för endast 3200 kr (tränger man in 1 vuxen o 2 barn hamnar vikten per pers på mindre än 500 g). Men det finns 2-lagers enmanstunneltält där du hamnar på ca 500 g...men dom kanske kostar lite mer. Det finns dom som inte är riktigt så extrema där du hamnar på ca 900 g för ca 2000 kr.
Annars kanske det är bättre med en tarp och ett myggnät. Det finns en enmanstarp som väger ca 300 g och kostar ca 500 kr, lägg till ett enmansmyggnät på ca 250 g som kostar 300 kr så kommer du undan hyfsat. Kolla in tarpen Integral Designs siltarp 1 på www, backpackinglight.co.uk. På friluftsvaror.se har du ett sovsäcksöverdrag, tror det är vattentät poly på undersidan och polycotton på översidan, väger kanske 300 g och kostar 300 kr (för att skydda från vind).
Lycka till och hoppas alternativen du fått underlättar valet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips