Tarfala - Vistas

Planerar sommarens vandring och funderar på följande tur: Nikkaluokta - (Kebnekaise) - Tarfala - Vistas - Nallo - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta.

Har gått samtliga sträckor tidigare, förutom Tarfala - Vistas. Hur är denna sträcka i början av juli? Finns risk att det är för mycket snö eller för höga vattenflöden? På kartan ser det ut som om man ska slippa vada, då det verkar finnas flera broar. Stämmer det?

Jag ska själv vandra en snarlik rutt (i alla fall första delen, vi börjas skiljas vid Nallo) i sommar, så jag är också intresserad av svar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har inte gått där i början av juli, bara i augusti. Men man kan väl misstänka att det kan vara lite snö uppe i passet mellan Tarfala och Tjeuralako i början av juli.

Det är ganska brant upp från Tarfala, men fantastisk utsikt mot Kebnekaise när man kommit upp på tröskeln.

På nervägen borde man kunna glida ner på några snöfält.
Sen är det lite stenigt runt Tarfalatjåkko bort mot jåkken vid Kaskasavagges rastskydd (där det är bro över). Men runt rastskyddet är det fina gräsmarker om man vill tälta.
Sen är det lite brant upp och framför allt ner vid Njunni mot bron över Vistasjåkken. Inte svårt men kanske lite påfrestande för knäna.

Vi gick iofs i augusti, men jag kan inte minnas några vad öht. Det är ju bro i Vistasdalen och bro vid Kaskasavaggerastskyddet. Som sagt, möjligen snö i passet öster om Tarfala, men nog inga problem. En väldigt fin tur med mycket upp och ned! Knäna är nog riskfaktorn. Min brorsa fick ransonera en Ipren per nedförsbacke. Själv var jag magsjuk. Fin tur iaf.. ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips