Tarfala till kaskavagge (sommarbro)

Planerar sommarens vandring i kebnekaiseområdet. Hade först tänkt gå jojoleden men har avskrivit det pga både förmodade svårighet i vandring samt att hitta tältplatser. Vi funderar nu på att runda via tarfala till kaskavagge vindskydd oså vidare till vista/nallo m.m Jag hittar lite tips och kartor både här på Utsidan och i Claes Grundsten och Calazos böcker kring tarfala-kaskavagge. Men har någon lite tips och rekommendationer kring denna väg? Brant, mycke blockterräng, svårnavigerat, tältplatser. Tacksam för tips.

Välkommen till våra fjälldiskussioner!

Sträckan innebär inga problem av betydelse. Lite brant upp från Tarfala förstås och sen stenröse till Kaskavagge. Men det är inga jätteblock utan går fint att gå på. Från Kaskavagge är det ju rösad led ner till Vistasdalen och vidare. En trevlig sträcka, tycker jag.

Vid dålig sikt måste man förstås gå kompass över Cievrraláhku ner till bron. Lämpligen siktar man in sig på det lilla fjället Várdu. Vet inte varför du skriver sommarbro i rubriken, jag minns den som en hängbro i stål och Fjällkartan säger heller inget om att den skulle vara lyftbar.

Tältar gör man inte på den här delen av Cievrraláhku, det är för mycket sten. Vid vindskyddet i Kaskavagge finns däremot plats för några tält. Fina tältplatser finns sen på platån vid Njunni. Därefter ingenting förrän man är nere i dalen.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
...

Vet inte varför du skriver sommarbro i rubriken, jag minns den som en hängbro i stål och Fjällkartan säger heller inget om att den skulle vara lyftbar.

...

Nu är det förstås länge sedan (2004) jag gick över bron men då var det definitivt en lyftbro och inte en stålbro. Kollade foto också för säkerhets skull.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips