Tar kajaken in vatten?

Varma sommardagar då jag och min kajak är ute och njuter av värmen så svettas jag så enormt från benen, med påföljd att det blir fuktigt och kladdigt och otäckt i sittbrunnen. Jag har kapell på, och tar jag av det luftar det ju naturligtvis mer, men det stänker också in vatten.

Jag paddlar i shorts. Finns det någon lösning på problemet, eller måste jag installera en sån där "torrboll" som suger upp fukt ;) ?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Elegant lösning. Dock vågar jag mig inte på att modifiera mitt kapell/sy ett nytt.

Men herregudars vad många kluriga grejer den mannen skapat. Men har man för mycket fritid så,,, ;)

luftning

En enklare variant är att ha ett ganska löst sittande kapell som hålls uppe med hängslen. Drar man detta utanpå flytvästen (som gärna får ha stående paneler med "luftkanaler" mellan) så blir det ganska bra ventilation även med en jakka ovan-/utanpå. "Pumpar" man med kroppen upp och ner några gånger kan man vädra ut ordentligt. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips