Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet.

Hej,

Har intresserat mig för pyramidtält för den mörka årstiden eftersom dessa ofta verkar lämpade för tältkamin. Jag undrar nu över detta tält "TOG Viken" https://packraft-sverige.se/produkt/tog-viken/ som ett billigare alternativ till Seek Outsides pyramidtält.

Har någon använt det och vill dela sina tankar? Jag skickar även med mer generella funderingar:

1) Pyramidtält i blåsig fjällmiljö - riskfyllt eller helt rimligt (jämfört med t. ex. tunneltält)?

2) 15 denier på en tältduk låter tunt i mina öron. Jag är ingen gramjägare, men borde jag titta efter andra modeller eller läsa in mig på vad 15 denier "faktiskt innebär"?

3) tips på andra pyramidtält med genomföring för rökrör, gärna för under 3000?

Ser väldigt likt ut Luxe outdoor Hex peak.

Jag tycker resning i vind är lite svårare än med tunneltält. Ett lägre pyramidtält tar mindre vind. Blir en del belastning på mittstång och markpinnar som behöver vara tillräckligt kraftiga. Men nog fungerar det! Utrymmet och höjden är grejen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Tänk på att kaminröret blir glödhett, och eldar upp tältet om det blir kontakt.. :D

Har ingen erfarenhet av TOG-tältet men köpte ett Luxe outdoor F8e Winter i höstas som jag använt några gånger.

Några generella reflexioner: jag har inte satt upp det i hård vind, men jag skulle öva noga innan jag begav mig ut på fjället. Jag har ett Tarra också och det är rätt lätt att sätta upp själv när det blåser. Det är en hel del tyg att hålla reda på med lavvun. Väl uppe upplever jag det rätt stabilt, just den modellen har ju också snömatta runt om. Snöpinnar måste man ju dock komplettera med om man inte har.
Jag använder det som ett låglands/skogs/"vardagstält" för kortare utflykter och har en Winnerwell fastfold kamin. Det är väldigt trevligt och rymligt och har några smarta detaljer; ventilationshål, horisontella vävda band som underlättar uppsättningen, snömattor, utbytbar kamingenomföring (kardborre)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips