Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma??

Jag har ett par norröna, Finnskogen, Hybrid pants. Har använt dessa flera timmar om dagen i ungefär ett år. Slitaget är mindre än jag förväntar mig (ett par jeans håller 2-3 månader för mig innan de är utslitna) och dessa är i princip som nya. Bättre kvalitet är svårt att hitta.

Det finns en dragkedja längs benet som går att öppna och gör att de är svala och luftar bra. Torkar snabbt.

Jag har ett par norröna, Finnskogen, Hybrid pants. Har använt dessa flera timmar om dagen i ungefär ett år. Slitaget är mindre än jag förväntar mig (ett par jeans håller 2-3 månader för mig innan de är utslitna) och dessa är i princip som nya. Bättre kvalitet är svårt att hitta.

Det finns en dragkedja längs benet som går att öppna och gör att de är svala och luftar bra. Torkar snabbt.

Jag kan tänka mig att de är grymma. Stod och höll i ett par som jag nu i efterhand ångrar mycket att jag inte köpte. Dessa går inte att få tag i längre (?)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prismässigt tycker jag att kopiorna av Försvarsmaktens m/90-byxor står sig rätt bra i jämförelse med märkesbyxorna. Och särskilt dåliga att vandra i tycker jag faktiskt inte att originalet är.

http://www.surplus.se/component/page,shop.browse/category_id,154/option,com_virtuemart/Itemid,26/
http://armygross.se/militarklader/m90-klader/

Försvarsmaktens fältuniform 90 är tillverkad av varpsatin, dvs 50% bomull och 50% polyester (vilket även kopiorna är). Sedan är frågan vad som räknas som att torka snabbt. m/90 lätt torkar snabbare än m/90, men ger samtidigt mindre skydd...

Jag köpte nyligen ett par ahke då jag gillar förstärkningen längst ner på byxbenen och att de är rejäla och täcker hela nederdelen. Detta är de första finbyxor jag köpt de senaste tjugo åren. Annars har det varit rejäla arbetsbyxor i 65/35 som jag vaxat in då och då som fått fungera både i skog och på fjäll. Men vad tunn och lätt de är. Jag blev nästan orolig över kvalitet på dessa men jag förstår att de måste vara bra då flera av er bara har goda betyg att ge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips