Tahe Reval vs Tahe Reval Midi

Kan någon upplysa mig om skillnaderna mellan de här två båtar? Jag har förstått att de är inte ritade av samma person, men hur är de annars? Jag har paddlat Reval Midi och tyckte väldigt mycket om den, men hur är det med den större varianten - har den liknande karakteristik som Midi? Antagligen bär Reval mer last än Reval Midi, men hur stor är skillnaden? Hoppas jag får prova Reval någonstans, men det skulle vara roligt att veta hur de här två skiljer sig från varandra rent teoretiskt. Jag köper ingenting utan att provpaddla :)

Reval vs Reval Midi

Reval Midi är stadigare än Reval och har mer utrymme för tjocka lår. De är verkligen olika karaktär på kajakerna. Reval är snabbare men inte lika stabil. Båda vakar mycket i sjö men jag upplever Reval Midi mer som badanka är Reval. Dock inget negativt med det endel gillar badanka känslan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

Har begränsad paddelerfarenhet, men...

Jag köpte nyligen en Midi och provade både den och vanliga Reval innan. Midin passar mig väldigt bra (jag är ganska kort), medan Revalen var för stor på flera sätt. Speciellt var sittbrunnen högre, det kändes som att knäna skramlade omkring utan ordentlig kontakt med skrovet.

Jag tror att skillnaden i lastkapacitet är ganska stor, speciellt vad gäller volym, men jag fick med mig det som behövdes för en två-veckorstur, och då är jag inte ens van att packa en kajak :)

För övrigt gillar jag också Midin skarpt, iaf efter den första längre turen. Kanske inte så snabb, men stabil, bra i vågor och lättmanövrerad.

Hej!

Tahe har köpt in skrovet till Reval Midi och Mini från Engelska Northshore. Midins skrov är från Northshore Atlantic.

Har paddlat Midin ganska mycket i sommar under tiden jag väntade på min egen kajak (Har tyvärr inte paddlat den vanliga Revalen men lägger in en lite recension om Midin.

Midin är lättrollad lätt att kanta och helt ok att surfa med (tyvärr inte fått changs att testa den i stora vågor). Jag är ca 184 och väger ca 65-70kg, Midin passar mig bra och är rolig paddla. Stabil men kanske lite för mycke volym för min del, kan nog uppfattas som badanka syndrom (se tidigare inlägg) (numera löst då jag nu har min egen lilla Eliza :p). Inga problem att att vara ute i vågor och vind (Tyvärr inte fått chans att paddlat denna i 1m+ vågor tyvärr)

Tyvärr är "fika skottet" enormt och har bara en pytteliten lucka (Häll ner alla tung mat rekommenderas), annars är det inga större problem med en veckopackning, i värsta fall får man lätt plats med ett par vattentäta packpåsar längst fram i sittbrunnen. full packad för en vecka så verkade den inte sjunka nämnvärt. Den går väldigt bra både packad och tom. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips