Tälttur i Harsa eller Orsa?

Jag ska ut med min vän på en planerad tur på skidor under helgen (2 nätter). Vi tänkte gå på turskidor och poängen med turen hade ffa varit att få prova tälta i snö/vinterförhållande. Vi hade tänkt oss något trevligt skogsområde, urpsunligen var tanken Malingsbo-Kloten men det finns ingen snö. Funderar nu på antingen Harsa eller Orsa, båda verkar ha lite snö trots varmt väder men jag kan inte hitta någon info om det finns vettiga tur-leder/vandringsleder i området, om de har vindskydd, osv. Det hade varit trevligt att ex veta om det fanns en fin turslinga som passerade något vindskydd vid en sjö, eller liknande. Någon med info?

Koppångens naturreservat utanför Orsa är fint och snösäkert. Finns lite info om man googlar. Lägg till "naturreservat" när man googlar annars får man främst träffar från en låt med samma namn. Eventuellt är detta område för litet för en 3 dagars tur.

Jag var där på dagstur för en vecka sedan. Gjort en video om du är intresserad av hur det ser ut.

https://youtu.be/zyEJzdQpaJ0

Det finns även ett område som heter Norra Mora Vildmark som verkar spännande men har ingen erfarenhet själv därifrån.

/ Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips