Tältning utanför Karlstad med lokaltrafik

Hej,
Jag ska till Karlstad två dagar i och med studier. Som student med lite pengar och för att få användning av min fina utrustning (som jag köpte när jag hade pengar) så vill jag övernatta i tältet mitt. Jag ska övernatta en natt och på morgonen ska jag in till campusområdet. Har ni några förslag på var jag kan ta mig enkelt från centrum eller från campusområdet ut till en enkel tältplats som inte stör?

Kul idé!

Karlstads universitetscampus ligger faktiskt i utkanten av staden med friluftsområden inom gångavstånd. Nu växte jag upp i andra änden av stan och är utflyttad så jag kan inte peka ut exakta förslag till tältplatser, men omedelbart norr om campus börjar Tyrskogen och om du går två kilometer söderut kommer du till Vänerns strand längs vilken det finns en vandringsled kallad Frödingleden med rastplatser, fågeltorn med mera.

Se karta här: https://karlstad.se/globalassets/filer/uppleva/friluftsliv/vandringsleder/frodingleden.pdf
Byggnadskomplexet i nö Kronoparken är universitetet.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips