Tälta kring linköping

Hej alla glada äventyrare!

Jag och ett par kompisar är sugna tälta över en helg i sommar men har svårt att hitta lämpliga platser. Vi söker ett naturskönt område, gärna vid nån sjö, och gärna avsaknad av andra människor. Vi har tillgång till bil. Är hört lite att det finns bra områden kring Stjärnorp/Skiren. Är det någon som har några bra tips och vägbeskrivningar? Vore väldigt uppskattat i så fall :)

Om ni inte har något emot att åka lite så kan jag annars tipsa om att Norrköping har väldigt mycket finare platser att tälta på än Linköping. Området kring Nedre Glottern t.ex..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kika på kartan längs med Kinda Kanal södrut från Linköping ner till den ganska stora sjön Järnlunden. Om man åker till Rimforsa och svänger höger där så finns ett fint bad vid sydvästra hörnet av Järnlunden där man förmodligen kan tälta en natt. Har för mig att det är någon form av naturreservat också där.

Viggeby naturreservat ligger vid Järnlunden, det finns vindskydd och en liten jaktstuga längst ut på Jaktstugeudden. Jag skulle dock tro att både udden och badplatsen är väldigt populära sommartid så man kan nog inte räkna med att få vara ensam.

Kolmården tror jag passar bra om man vill vara i fred, det finns många fina små sjöar och ställen att tälta.

Stjärntorp och Skiren har jag ingen personlig erfarenhet av men det står lite om platsen här.

nära Vidingsjö

Hej. det beror ju på hur långt från Linköping ni tänkt er och vilken sorts miljö. Jag har sovit en del nätter i Vidingsjöområdet aldeles vid den nyskapade fågelsjön, men det var innan de hägnade in den för kreatur. Annars finns det möjligheter aldeles utanför hägnet ett nybyggt vindskydd, som man kommer till med bil. Kör i så fall in vid skylten för brukshudsklubben på vägen som går ut vid korpvallarna. Har även sovit ett par nätter vid Kolbyttemons grustag, visserligen inte samma natur men bra vattentillgång.
//Ubbe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips