Tips för mini-tälttur med hundvalp mottages gärna

Finns det någon som har bra tips på ett fint ställe som man kan åka till under kristi himmelsfärdshelgen för en mini-tälttur?. Jag har ingen bil så allmänna kommunikationer måste fungera. Sedan har jag en valp med mig som inte är särskilt gammal då, så jag kommer inte att kunna göra alltför långa promenader med henne. Därför är det bra om utflyktsmålet är hyfsat lättillgängligt.

Allt gott!
Annika
 
Vart bor du, vart utgår du ifrån? Linköping/Norrköping/Motala?

Har kompsar som cyklat längs med Göta kanal och bott i tält. Har ingen koll på sträckorna själv så jag kan tyvärr inte tipsa om några specifika platser. Men det kanske kan vara något? Vet att det finns ett vandrarhem vid Borensberg och ett vid Bergs slussar... Då borde man väl kunna tälta?

Kolmården?
 
Omberg förstås.

HåkanF

På Omberg finns nog vindskydd, men jag är osäker på om det finns lämpliga läger nära vatten och om man ens får tälta - naturreservat?

Jag vet en del trevliga platser för en enda övernattning men vet inte om det är så lätt att ta sig det på något trevligt sätt. Snårsviken i Stångån, nära Västerby har inte blivit mindre trevlig av att man rivit gärdesgården mot den stora beteshagen. Det underlättar om några kanotister skulle komma på samma idé.
Närmsta busshpl är väl Rosenborg på Kalmarvägen - kanske, kanske, man med kartans hjälp och lite fantasi kan ta sig därifrån utan att följa vägen. Det är väl fem km (sju med omvägar)
- orkar Fido det?

Nära Stjärnorp (c:a 20 km fråån Linköping C) som har en och annan buss om dan ligger en fin skogssjö, Skiren. Man kan (om ingen hinner före) tälta i dess sydöstra ände; följ vägen upp mot Kvarnstugan och sväng till höger över bäcken precis där - sen till höger vid nästa stigskilje. Man bör också kunna tälta vid utloppet till sagda bäck
(obs: inte Stjärnorpsbäcken) - man följer ett stycke väg och sneddar över fina hagar. Man bör INTE följa bäcken från Kvarnstugan och vidare, det är rätt jobbig terräng. Sen finns också en plats
på östra sidan av Skiren - men följer en bomväg ett stycke på avstånd från sjön och hittar med lite tur stigen ned mot sjön.
 
Senast ändrad:
Hej alla som svarat!

jag utgår från Linköping, så tipset om Skiren lät väldigt bra! Vilka sträckor handlar det om för att komma fram till tältplatsen? Är stigen ner mot sjön svår att upptäcka?

TYvärr (för min del som gillar att vandra) är valpen bara 11-12 veckor vid det laget, så jag antar att turen inte får bli längre än någon kilometer eftersom det finns risk att överbelasta skelett och leder när de är så små. Men med tanke på allt som ska nosas på så lär 1 km ta minst ett par timmar :).

kolmården är också ett bra tips, jag har varit vid Ågelsjön ett par gånger och där är det superfint. Vet dock inte om man kan ta sig dit med allmänna kommunikationer? Omberg ska vara jättefint har jag hört, har bara åkt bil genom men aldrig vandrat där. Problemet där lär väl bli vattentillgången antar jag. Det stället passar kanske bäst för en dagstur.

Hälsningar och vårsol till alla!
Annika
 
Tältplats är kanske att ta i - det är ett öppet utrymme intill stranden. Det bör finnas plats att ställa upp ett mindre tält, speciellt om det är självstagande. Har inte prövat själv, ska sägas. Man kan se att folk övernattat och eldat.

Sträckan är cirka en kilometer. Enklast är att följa stigen mellan kyrkogården och slottsruinen rakt norrut och förbi en ladugård med massor av kor. PÅ vänster hand har man strax den röda Kvarnstugan som bebos av ett par i 80-årsåldern.Precis där gör stigen en knyck åt öster över bäcken, därpå en knyck norrut igen. Man passerar en bom.
Strax har man ett torn och en mindre stuga alldeles till vänster om stigen. En liten avstickare leder till vad som måste ha varit kvarndammen. Ytterligare en bit norrut delar sig vägen. En gren går rakt norrut och är väl ngt slags avverkningsväg. Här ska man ta den stig som går åt nordost. Den är bred och är väl egentligen en övergiven väg. Håll utkik efter första avtagsväg norrut, också en rätt bred stig. Inom 150 meter är man framme vid sjön - man skymtar den i förväg. Lyssna noga så hör du storlommen, gissar jag.

Jag tycker förstås att Stjärnorpsravinen intill slottet kan vara värd ett besök när du ändå är där, om du inte sett den förut.

LOK (Linköpings OrienteringsKlubb) har gett ut en karta i skala 1:5000 med en infälld översikt i 1:25 000. Minns ej var jag köpt min. Kanske campingplatsen i Sandvik, någon kilometer
vidare utmed vägen, säljer den. Om inte annat så har de säkert en del av de kartor som hembygdsföreningen i Vreta Kloster givit ut; de kan ge impulser till nya utflykter. Bjäleden kan vara värd en dagsutflykt.
 
Hej alla som svarat!

jag utgår från Linköping, så tipset om Skiren lät väldigt bra! Vilka sträckor handlar det om för att komma fram till tältplatsen? Är stigen ner mot sjön svår att upptäcka?

TYvärr (för min del som gillar att vandra) är valpen bara 11-12 veckor vid det laget, så jag antar att turen inte får bli längre än någon kilometer eftersom det finns risk att överbelasta skelett och leder när de är så små. Men med tanke på allt som ska nosas på så lär 1 km ta minst ett par timmar :).

kolmården är också ett bra tips, jag har varit vid Ågelsjön ett par gånger och där är det superfint. Vet dock inte om man kan ta sig dit med allmänna kommunikationer? Omberg ska vara jättefint har jag hört, har bara åkt bil genom men aldrig vandrat där. Problemet där lär väl bli vattentillgången antar jag. Det stället passar kanske bäst för en dagstur.

Hälsningar och vårsol till alla!
Annika

På Omberg är det inga bekymmer att få vatten, Vättern ligger ju bredvid och det går att ta sig ned till vattnet på en hel del ställen. Ett tips är ju runt Stocklyckehamn där naturen är väldigt fin samt att det är trappor ned till vattnet om man vill det.

För mer info och tips:

http://www.ostergotland.info//Bildmapp/ekopark_omberg.pdf
 
Det verkar förresten som att Snårsviken ligger i ett naturreservat med tältförbud. Det kan vara ngt nytt ty jag har stött på åtskilliga tältare där.
 
På Omberg är det inga bekymmer att få vatten, Vättern ligger ju bredvid och det går att ta sig ned till vattnet på en hel del ställen. Ett tips är ju runt Stocklyckehamn där naturen är väldigt fin samt att det är trappor ned till vattnet om man vill det.

För mer info och tips:

http://www.ostergotland.info//Bildmapp/ekopark_omberg.pdf

Vätterns vatten ser åtminstone friskt ut, genom det stora siktdjupet.

Det verkar som att det är ytterst små områden som är naturreservat. Hur är tältmöjligheterna överlag? Jag ser flera markeringar av vindskydd, som jag helst inte begagnar; i ett fall tydligen
intill en källa. Har haft funderingar på att gå från Boxholm
till Omberg och sen ta bussen
hem till Linköping från lämplig plats (vilken?).
 
Vätterns vatten ser åtminstone friskt ut, genom det stora siktdjupet.

Det verkar som att det är ytterst små områden som är naturreservat. Hur är tältmöjligheterna överlag? Jag ser flera markeringar av vindskydd, som jag helst inte begagnar; i ett fall tydligen
intill en källa. Har haft funderingar på att gå från Boxholm
till Omberg och sen ta bussen
hem till Linköping från lämplig plats (vilken?).

Inga problem att hitta avskilda tältplatser, och då jag varit där har det inte varit någon som utnyttjat vindskydden jag passerat mer än nere vid Stocklyckehamn.
Att ta sig med buss till Lkpg ska inte vara några problems, dels för att RV50 passerar precis intill, men säkrast är nog att åka från Hästholmen alt Borghamn (det blir förvisso några byten misstänker jag).
 
Tack - jag har hela tiden bara tänkt på Swebus som transportmedel, vilekt genast begränsar urvalet. Så jag har kollat på Östgötatrafiken. Hästholmen-Linköping kräver 1 eller 2 byten. Flera turer är det byte endast i Mjölby. När jag nu gjort mig besväret att täcka alla sträckor
av Östgötaleden från Gamla Linköping till Boxholm kanske det är lika bra att löpa linan ut?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.