tälta i frankrike?

Tänkte åka till Marseille i mitten av juli, och spendera 3veckor i södra Frankrike.
Första natten/nätterna kommer nog spenderas på vandrarhem i Marseille,
men sen tänkt vi nog åka ned mot kusten.

Nån här som har erfarenhet av att campa vilt i Frankrike? Verkar som det inte är helt ok,
men ändå inte så illa.
Eller om nån vet något om campingplatser och dyl.
Hur är det i Nationalparker?

Alla info uppskattas.

De gånger jag varit där nere (>+) så har vi bott på olika sätt. Det har hänt att vi campat i naturen men man har då blivit väckt mitt i natten av poliser som säger att det inte är tillåtet att campa (inte tillåtet att sova i bilen heller). De enda gångerna vi klarat oss är när vi gått undan och sovit under bar himmel.
Det var några år sedan nu men jag tror det är samma sak fortfarande...?
Mitt råd är att bo på en campingplats...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips