Tält hjälp

Står i valet och kvalet att välja ett nytt tält.
Familjen har växt och jag behöver något för två vuxna och två barn. Tältet skall vara väldigt allround och kunna användas på vandringar i skogen på fjället och även vid turer då man har bilen med sig.
Är även scoutledare så det lär hänga med på en del övernattningar och läger.
Har tittat på budgetvarianten av Moskoselkåtan Arran 5, men även Hillebergs Nallo 4 GT. Vill ha något lätt då barnen fortfarande är små.

Mina funderingar kring:
Moskoselkåtan
Hur fungerar det då man inte har innertält och golv i grundvarianten?
Bör man komplettera med golv?
Blir det mycket problem med mygg odyl. eller kåtan håller sig tät när man stänger ventilationen?
Känns stor i förhållande till vikten om man väljer lätt varianten.

Nallo 4 GT
Är den tillräckligt rymlig? Speciellt då barnen vid dåligt väder behöver plats?

Är det någon som har andra förslag eller alternativ?
Gärna stort, lätt och billigt.
Man har ju inte några stora krav ;-)

Är själv sugen på ett holmeslet. Ganska tungt. Dyrt. Men verkar otroligt smidigt. 1,80 i ståhöjd i tältet och du kan laga mat genom en lucka i golvet :)

Funderar på ett sådant just med tanke på barnen.

http://www.holmeslet.no/index.htm

Och funktionerna i närbild:
http://www.holmeslet.no/konstruksjon/konstruksjon.html

Och så vikt och mått
http://www.holmeslet.no/malvekt/malvekt.html

Har inte slagit till ännu. Sägs att det kan ta en stund att slå upp det själv men med träning ska det nog gå på runt 5-8 minuter.

Specificera dina måste krav och dina önskemål i val av funktion, vikt, material och så vidare. Sedan är det bara att leta så får du kanske inte det billigaste eller lättaste på marknaden men du får det billigaste och lättaste tältet som motsvarar din kravspecifikation.

// EmSt

[Ändrat av Emst 2004-05-14 kl 15:49]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag använder sedan flera år en Moskoselkåta Tåpp Jakt 5 i bomull/polyester, enkelduk. I min recension tas en del av dina frågeställningar upp:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

Söker du på "Moskoselkåta", "tåppkåta" mm. dyker en hel del info upp.

Korta svar på dina frågor;

Enkelduk betyder noll myggnät för dörren. Jag har limmat kardborreremsor längs dörren och sytt en myggnätsdörr som trycks dit på sommaren. Utan den dörren måste man stänga in sig vid myggläge. Ventilmössan lät jag strama åt så den sluter mer tätt än tidigare. 100 procent myggtät blir den dock inte. Stormmattorna måste ner ordentligt mot backen för att täta vid mycket mygg.

Första året körde jag utan golv. Men vid blött väder vill man ha golv. Skyddar också sovsäcken.

En kåta innebär mer arbete än ett tält för att det ska bli riktigt bra. Mer arbete vid uppsättning, nertagning, packning och mellan vandringarna för att sköta kåtan. Jag har också gjort en serie förbättringar på min kåta jämfört med originalet. För mig är det värt det, men tänk igenom hur mycket extrajobb du är villig att lägga ner jämfört med tält.

I korthet; en kåta innebär mer jobb men också fler möjligheter än ett tält. Eldningsmöjligheten tillsammans med rymden är det stora plusset.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips