Tält för paddling!

Många bra tips, tackar!
Jag hade tänkt mig ett tält i prisklassen under Hilleberg då jag redan har ett Namatj 3GT.

Då så. Jag har paddlat seriöst i 12 år och hela tiden använt ett dito tält utan problem. När jag är själv kör jag ett Unna sedan 6 år tillbaka, men jag har även använt ett så "stort" tält som N 3 GT alldeles mol allena också.

Jag har aldrig, upprepar aldrig, haft några problem med att resa tältet oavsett väder och terräng. Den förankring man behöver för att hålla ett självstagande tält på plats, räcker också till att hålla ett tunneltält uppställt och på plats, tycker jag.

Nej jag röstar för att du fortsätter på ditt nuvarande tält och köper något annat kul för tältpengarna
:-D

Ska du bara ha tältet till paddling så är inte vikten så jättestor faktor. Då är faktorer som självstående, vindtålighet och bra ventilation viktigare.

är det så så finns ett par alternativ som är värda att titta på:

Hilleberg:
Hellre ett Staika än Allak, lite tyngre och större packvolym men högre i tak.

Själv böt jag från Staika till Allak och skulle gärna ha ngt ännu lättare eftersom vikten är en betydande faktor även i paddling. Allak är ok för två pers och saknar inte Staika det minsta, men för ensamturer siktar jag på evt på Soulo för att få vikten ner ytterligare utan att kompromissa med egenskaperna (självstagande, vindtåligt, innertältet reses med yttertältet).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips