Ta med sig nybörjare på övernattning?

Mer skog åt folket och tvärtom!

Nu vet jag ju inte i vilket läger ni står i vad gäller alkoholen(en del älskar det och andra säger att det inte hör hemma i skogen). Så är man ingen nykter alkoholist eller liknande är det som någon sa ovan här, att alkohol är ett ganska lätt sätt för att höja stämningen på. Speciellt om man är lite sparris av sig. Jag själv nyttjar gärna en kopp sprit och skogen samtidigt.

Låt någon tända brasan med ett elddon och lite skägglave(en del skriker ju av lycka första gången:)).Ha med er en stor gryta som ni kan fylla med medhavd grädde, vin, grönsaker och kött. Låt alla doppa brödet och skåla ur muggarna. Elda och snacka skit långt in på småtimmarna. Det är skogen för mig.

Gör det mysigt!. Det är viktigt även för den hårdaste biffen:)

Go tur!

Jag skulle istället välja att sätta den långsammaste personen i täten.

Jag skrev från telefonen. Lite utförligare. Orsaken att jag skulle sätta en erfaren längst fram är att det kommer bli utdraget med 10 personer. Om de som då (oerfarna men snabba) drar iväg och så går fel har man ett stort problem. Därför skulle jag sätta en erfaren fram som kan läsa karta och kompass. Sen kan man ordna så att fronten tar lite pauser och väntar in de andra. Sen gäller det att låta pausen vara tills alla har vilat. Det finns inget jävligare än att precis nå fram innan de som väntat ett tag säger rastupphör och drar vidare.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har tidigare tagit med mig en kompis till vindskyddet så planen var att låta honom ta täten och så pendlar jag mellan först och sist i ledet för att se till att alla har det så bekvämt som möjligt. Beroende på framgång så var planen att kanske pausa för att äta något litet på vägen, men kanske har jag för höga förväntningar, klokt kan nog vara att ta regelbundna pauser var 15:e minut eller liknande som sagt.
Vi är i 17års åldern, så konsumering av alkohol kanske inte är så klokt.
Myggorna kan nog vara en stor utmaning, det där sovsäcksnätet var smart! Det enda myggnätet som är med nu är det som sitter i min Dd-hammock. Frågan är om man ska investera i något nät eller annat myggavstötande. Utan att vända tråden mot myggor så kan jag kanske ställa en liten fråga till angående de små blodsugarna: finns det verkligen något medel som fungerar?

Återigen många kloka svar som uppskattas stort!

Då kanske vi bör stryka alla rekommendationer om alkohol ;)

Tror inte du behöver vara speciellt orolig faktiskt, är man sjutton brukar man kunna ha kul oavsett vad man gör så länge man är ett gäng vänner.

8 km tror jag inte är för långt, beror ju förvisso på terräng och packning med. Dock tror jag att två timmar kan vara lite i lägsta laget att räkna med om man inkluderar raster och tar höjd för lite spontana problem så som skoskav. Men ni verkar inte ha någon tidsbrist att hinna fram. Däremot finns den psykologiska aspekten att ta hänsyn till, det är inte kul att gå i tre timmar när man var inställd på två, det skapar osäkerhet.

Väl framme brukar det mesta gå smidigt så länge man håller sig torr, varm och mätt. En kortlek är en ypperlig aktivitet. Går att anpassa efter hur många man är och väger inte speciellt mycket.

Något att tänka på är att ta med "första förband", småsaker blir fort stora när det är långt till närmsta plåster, tandpetare eller huvudvärkstabletter. Det är inte de stora skadorna man ska oroa sig för.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips