Syntetfodrat överdrag till dunsäck

Min dun-quilt är rätt tät i yttertyget och verkar mer kondensbenägen än mina andra sovsäckar. Trots det vill jag använda den på min hösttur (september) i Sarek. Vill inte gå tillbaka tillbaka till vanlig sovsäck (så länge det inte är mer under än över nollan).

Jag behöver alltså ett syntetfodrat överdrag. Hade jag haft tid hade jag beställt en 50F APEX-quilt från EE eller MLD men den hinner inte komma fram.

Vad skulle ni ha gjort? Det är framförallt fotändan som behöver skyddas genom att flytta daggpunkten utåt. Överkroppen har det inte varit något problem med antagligen p.g.a. att jag genererar mer värme där och kan trycka ut fukten.

Sy ihop två billiga fleecefiltar?

S2S Thermolite Reactor Liner utanpå quilten?

Reactor Fleece Liner utanpå quilten?

Ta syntetfodrad jacka istället för dunjacka som värmeplagg och dra över fotändan (men då har jag inget extra att ta på mig om jag behöver förstärka på natten)?

Räcker det kanske med ett reselakan utanpå för att samla fukten där?

Ta fuktspärrpåsen (innerst) som jag använder på vintertur? Men det motverkar ju delvis syftet med att ta quilt istället för vanlig sovsäck.

Andra alternativ och tips?
 
Klassiker är ju att stoppa ner fotändan i ryggsäcken men det kanske inte räcker? Skulle kanske köpa någon billig sommarsovsäck och klippa/sy till i lagom storlek. Även en barnsäck kanske räcker då du kan "fläka ut den" till quilt som täcker underkroppen.

Sen skulle jag nog kanske inte räkna med att det aldrig blir kallare än 0c. Blir det blött, blåsigt och man är trött kommer det kännas bra kallt redan vid 0c
 
Tack för svaren!

Min ryggsäck är vattentät så det skulle bara stänga inne fukten och förvärra tyvärr.
Bra tips med barnsovsäckar. Ska leta efter billig och lätt syntetsäck eller kanske använda något vi har hemma.
Jag räknar med att det kommer vara minusgrader men inte att det kommer vara det dominerande. Kollar så klart prognos och om det innan avresa ser ut att bli riktigt kallt tar jag min vanliga höstsäck.

Angående fleecefilt tänkte jag bara sy ihop som enklast möjliga påse / sopsäck så att jag kan dra den över fotändan. Snugpack insultaed poncho liner ser intressant ut men tyvärr för tung (väger mer än min vanliga höstsäck WM Apache) för den här turen men kanske något för en tur där man har längre tider stilla i läger.

Har även kollat med Cumulus. De har en lätt syntetfodrad innersäck och jag frågade om de kunde göra den bredare för att istället använda som överdrag. De har inte tid nu men i vinter kan de göra custom och att de planerar att lägga just en "overbag" till sortimentet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bivy/överdrag i bomull, silke, polycotton etc? Bo och sova 14
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Bruun.J Sovsäcks överdrag Bo och sova 7
greenjuice Överdrag eller Innerpåse? Bo och sova 7
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...