Synmat UL- hur isolera tillräckligt?

Denna fråga ställdes i en annan tråd, men inser att den kanske borde ha en egen...
Förra året köpte jag en Synmat UL för att öka komforten och minska vikten inför förra sommarens fjällvandring. Jag har UL M 7. Det ska ha ett isoleringsvärde på 3,1. Borde det inte räcka. Jag frös iaf så mycket att jag fick köpa ett cellplastunderlag på Blåhammaren...
Maken har det billigare Basic 7,5 och frös inte trots likadana sovsäckar...
Jag undrar två saker: Det kändes som att det kom kallt underifrån mellan luftkammarna. , något som min man inte upplevde. Någon som har samma erfarenheter? Jag har blivit lovad att få byta ut underlaget från Get Out, men jag ville bara kolla om det.
Om det nu är så att jag behöver ett tunt liggunderlag som ytterligare isolering. Ska det vara under eller över mitt Synmat? Det är mjukast att ha det under. / Sofia
 
Hur mycket man fryser är helt individuellt... Själv brukar jag klara mig med ett Neo Air och en +graders-säck, men kan vid vissa tillfällen behöva förstärka med underplagg. När det gäller tunt liggunderlag som extra isolering är det väl egentligen inte svårare att prova några kalla nätter och göra det som passar dig bäst - jag tror att du i den frågan kommer att få lika många svar som användare här på forumet...
 
Hur mycket man fryser är helt individuellt... Själv brukar jag klara mig med ett Neo Air och en +graders-säck, men kan vid vissa tillfällen behöva förstärka med underplagg. När det gäller tunt liggunderlag som extra isolering är det väl egentligen inte svårare att prova några kalla nätter och göra det som passar dig bäst - jag tror att du i den frågan kommer att få lika många svar som användare här på forumet...

Har bara inte lust att vakna av ett misslyckat experiment... Har frusit tillräckligt, men får väl pröva mig fram. Just det där med ovanpå eller under är mest en teoretisk fråga som vi träter om här hemma. Det är väl så att svaret inte det ena eller det andra :)
/ Sofia
 
hej sofia
naturligtvis skall det kompletterande cellplastunderlaget ligga UNDER.
annars tappar du ju komforten i ditt synmat !

vänligen nils
 
Komfort

Jag då,som börjar att bli gammal och stel i kroppen och fortfarande vill ligga ute maj till september Mest i vindskydd men även några tältnätter. Det är en djungel när jag skall köpa nytt liggunderlag. Har ett 20 år gammalt Thernarest (ett par cm tjockt) som dög förr, men nu måste jag ha mera komfort. Isoleringen inte lika viktig. Inte vikt eller volym heller. Omöjligt att sova på en renodlad luftmadrass även när det är varmt. Tacksam för tips.
Karlaugust Ringarum
 
Nu gissar jag lite men komfortmässigt och som skydd mot vassa stenar etc är det säkert bäst med cellplasten underst. För värmen skulle jag nog säga tvärtom, det kan ju kylas av från sidorna iom att underlaget är så pass tjockt.

Förmodligen behöver du helt enkelt mer isolering, du är väl frusen av dig. Du kanske får bita i det sura och ta lite mer vikt i en downmat eller synmat?
 
hej kalle
exped downmat DLX9, funkar mkt bra till min rygg - jag är kräsen;)

daniel- downmat överst, cellplast underst, man sjunker liksom ner i downmatet...

man pumpar upp ett downmat så att man ligger mjukt dvs inte för hårdpumpat..

vänligen nils
 
Jag då,som börjar att bli gammal och stel i kroppen och fortfarande vill ligga ute maj till september Mest i vindskydd men även några tältnätter. Det är en djungel när jag skall köpa nytt liggunderlag. Har ett 20 år gammalt Thernarest (ett par cm tjockt) som dög förr, men nu måste jag ha mera komfort. Isoleringen inte lika viktig. Inte vikt eller volym heller. Omöjligt att sova på en renodlad luftmadrass även när det är varmt. Tacksam för tips.
Karlaugust Ringarum

Synmat 7 (inte UL) tycker jag är suveränt. Spelar inte vikt och volym roll skulle jag ta ett extra brett och långt. Använder detta t.om som extra madrass som vi tar med om vi ska bort. Pumpen funkar perfekt och man behöver inte bli vimmelkantig.
 
Nu gissar jag lite men komfortmässigt och som skydd mot vassa stenar etc är det säkert bäst med cellplasten underst. För värmen skulle jag nog säga tvärtom, det kan ju kylas av från sidorna iom att underlaget är så pass tjockt.

Förmodligen behöver du helt enkelt mer isolering, du är väl frusen av dig. Du kanske får bita i det sura och ta lite mer vikt i en downmat eller synmat?

Jag har synmat7 xl som jag tycker är toppen, men det väger för mycket och tar för mycket plats när vi behöver slimma packningen vid fjällvandring. (Vi ska ha med två barns packning också).
Synmat UL funkar komfortmässigt, men då får jag ha mitt liggunderlag över - eller var det under. Eftersom UL inte är fyllt med stoppning tror jag kanske ändå blir att ta cellplasten över.

hej kalle
exped downmat DLX9, funkar mkt bra till min rygg - jag är kräsen;)

daniel- downmat överst, cellplast underst, man sjunker liksom ner i downmatet...

man pumpar upp ett downmat så att man ligger mjukt dvs inte för hårdpumpat..

vänligen nils

Håller med i det fall det inte handlar om UL som läcker ut i sidorna. Isoleringen räcker gott i ett vanligt Synmat 7 även om man inte pumpar så hårt och då även utan cellplats också...
 
syn mat

Synmat 7 (inte UL) tycker jag är suveränt. Spelar inte vikt och volym roll skulle jag ta ett extra brett och långt. Använder detta t.om som extra madrass som vi tar med om vi ska bort. Pumpen funkar perfekt och man behöver inte bli vimmelkantig.
.
Lutar nog åt att jag köper mig ett Syn Mat 7 LW. Det finns Många engelska och amerikanska sajter som säljer dessa liggunderlag Törs man handla, en femhundring billigare än i Sverige. Tips önskas.
 
En väg o gå med uppblåsbart är att använda 2mm cellplast istället för riktigt liggenunderlag uppe på - blir stor skillnad om man har markkyla.

Används som packningsmaterial.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
some0neelse Synmat ventil Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Jocke Soderena Synmat UL 9 Bo och sova 17
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
Nehrert Isolera tältvägg med liggunderlag? Bo och sova 8
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.