Synmat UL 9

Hallå där!

Någon som hunnit med att testa expeds för säsongen nya synmat ul 9?

Ska handla nya liggunderlag och har riktigt svårt att välja modell. Alla har sina fördelar och nackdelar men jag är ute efter en relativt lätt variant med R-värde nog för åtminstone 3 säsongs bruk.

Modeller jag överväger mellan är (sorterat efter pris samtliga i M):

Downmat lite 5, R=4,1 640g
Synmat UL 7, R=3,1 460g
Synmat UL 9 , R=6 620g
Downmat UL 7, R=5,9 565g

Det jag främst funderar på är om jag som väger 80 kg riskerar att ligga igenom downmat lite 5 och om man vågar lita på att UL varianterna inte kommer delaminera och få stora bubblor mitt i allt. Synmat UL 9 känns väldigt intressant men kan inte hitta några recensioner av den.

Någon som äger och hunnit prova?
 
Vad som slår mig direkt är att de där madrasserna inte alls är särskilt lätta. Downmat Lite 5, t ex, väger det dubbla mot mitt Ridgerest. För den tid jag vandrar i bergen, från mitten av juni till mitten av september, räcker RR gott, även om jag också gärna lägger lite kläder under huvudänden.

Räcker RR för angiven årstid i bergen gör det det rimligen också vår och höst hemmavid.

Enda nackdelen är skrymmet. Inne i säcken kan jag inte ha det, på sidan blir säcken väl bred,
och även på tvären under har vissa nackdelar. Den enda av de uppräknade madrasserna jag kan tänka mig är Synmat, 460 gram.
 

avslutad210712

Gäst
Har ett Exped SynMat UL 7 LW som är helt kanon att sova på.

När det gäller delaminering vete det tusan om ett tunnare/lättare är speciellt värre utsatt för det.

Har haft ett Exped DownMat 9 LW som delaminerat och ett Thermarest (glömt namnet) men båda var betydligt tjockare och tyngre men delaminerade ändå.
 
Hade tänkt beställa från UK jag också då jag gillar prisläget där.

@camoscio: Jag är medveten om att det inte är de absolut lättaste liggunderlagen, men jag har behov för att ibland klara av lättare vintertältande och därför har jag även kikat på modellen kring 600 gram. Med ett synmat UL 7 blir jag ändå tvungen att ta med ett cellplast underlag. Anledningen att jag kikat främst på uppblåsbara och inte så mycket på ridgerest, z-lite osv är också komforten, samt att de har angiven vikt på över 400 g.

@avslutad210712: Du med flera verkar ha upplevt det här med delamineringar, vilket gör en lite orolig, är ju ändå en del att punga ut så man vill ju gärna att dem håller ett tag. Upplever du downmat 7 som lagom tjock, jag ligger mest på sidan och misstänker att man lättare ligger igenom då.
 
Deliminering? För mig låter det som fabrikationsfel och ett reklameringaläge? Fast vad hjälper det att man får pengarna tillbaka när köldskyddet spontanexploderar i sarek.....
 

avslutad210712

Gäst
Självklart är det reklamationsläge och både Expedet (5 års garanti) och Thermarestet (livstids garanti) byttes ut med vändande post.

Självklart är det ingen glädje om man får nytt liggunderlag om det händer i början av en vandring.

MEN för mig handlar det om att kunna vandra eller inte kunna vandra. Cellplastunderlag må vara hur lätta och punkteringssäkra de vill men för mig innebär en natt till fjälls på ett sånt underlag ont i ryggen och till slut en förstörd vandring pga ryggont och förstörd sömn.

Alltid lika skoj att få kastat i ansiktet av lättviktsmaffian att man är "dum i huvudet" (ta det inte alltför bokstavligt) om man inte fattar att den enda vägen att vandra är med ett pyttelitet cellplastunderlag med massor av hål i. Visst vandringen blir ultralätt och sovandet blir ultralätt men uppvaknandet blir blytungt.
 

avslutad210712

Gäst
@avslutad210712: Du med flera verkar ha upplevt det här med delamineringar, vilket gör en lite orolig, är ju ändå en del att punga ut så man vill ju gärna att dem håller ett tag. Upplever du downmat 7 som lagom tjock, jag ligger mest på sidan och misstänker att man lättare ligger igenom då.

Jag ligger själv mest på sida och magen eller rättare sagt ligger jag aldrig på rygg och en 7:a räcker till utan problem.
 
Precis som ni har nämnt så är det inte pengarna man är orolig över om liggunderlaget delaminerar då man får ett nytt på reklamation, och ja det är ett tillverkningsfel som kanske inte händer allt för ofta, men nog ofta för att det ska ha blivit någorlunda uppmärksammat.

Som avslutad210712 säger så är även jag less på att sova oskönt på ett tunnt cellplast underlag och att inte kunna vakna utvilad dagen efter kan förstöra en annars fin vandringsdag.

Slog till på en Synmat UL 9 samt schnozzel bag till den. Den var riktigt skön att ligga på och med R-värde = 6 så bör jag nog klara mig en bra bit in i vintern.
 
...en kort fråga bara....jag fick hem min nya madrass som ja la ut på golvet för ca 4 timmar sen och den har inte ändrat form en mm ens....kan det vara fel på den?.....den ska tydligen ligga 24 timmar men man vill se att den "lever".......
 
...en kort fråga bara....jag fick hem min nya madrass som ja la ut på golvet för ca 4 timmar sen och den har inte ändrat form en mm ens....kan det vara fel på den?.....den ska tydligen ligga 24 timmar men man vill se att den "lever".......

Om det är en Exped madrass är den knappast "självuppblåsande" som traditionella skumkärnefyllda madrasser typ Therm-a-Rest ProLite plus. Den lär vara platt tills du fyller den med luft manuellt.;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
some0neelse Synmat ventil Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
sofiah Synmat UL- hur isolera tillräckligt? Bo och sova 13
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.