Svensk motsvarighet till Google Maps?

clindh

Forumvärd
Såg nu att även Utsidan kör med den suddiga Google-varianten.
http://www.utsidan.se/maps/index.htm
Tänkte egenligen inte utvidga den här tekniska förfrågan till en stor debatt -- men det slår mig just nu att en huvud-gimmick av en sådan här friluftssajt måste vara att erbjuda eller åtminstone eftersträva en sådan möjlighet som Google erbjuder resten av världen.
Det är naturligtvis en ekonomisk fråga - vi skulle gärna vilja ha lika stora ekonomiska muskler som Eniro och Hitta och kunna erbjuda Lantmäteriets kart/fotomaterial. Men Google är helt gratis och har dessutom ett mycket bra programmeringgränssnitt som gör det enkelt.

Det är kanske jag som är sen i reaktionen, men visst har det hänt ganska mycket med bilderna över Sverige i Google Earth den senaste tiden?

Det verkar som om högupplösta flygbilder täcker åtminstone upp till 61 grader latitud, och sedan stora delar av norrlands kustland upp till och med Luleå.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är kanske jag som är sen i reaktionen, men visst har det hänt ganska mycket med bilderna över Sverige i Google Earth den senaste tiden?

Det verkar som om högupplösta flygbilder täcker åtminstone upp till 61 grader latitud, och sedan stora delar av norrlands kustland upp till och med Luleå.
Jag har samma (subjektiva) intryck. Kollade nyligen byn (i Småland) där mina föräldrar bor. Mzcket bättre upplösning än för 1 år sen.

http://www.metria.se/templates/M_NewsPage.aspx?id=1302

Högupplösta flygbilder nu också på Google
2009-04-22

Genom avtal med Metria presenterar nu Google högupplösta skalriktiga flygbilder (ortofoton) från Lantmäteriet i sina tjänster Google Earth och Google Maps. Bilderna är tagna mellan åren 2006 och 2008. För mer information om bilderna, se under "Flyg- och satellitbilder" samt "Ladda ner produktblad".

Kul. Äntligen. Tack för hänvisningen, Tobbe, Håkke och Tekman!

Möjligtvis upplever vi i en inte alltför avlägsen framtid att hela Sverige är med, alltså även fjällområdena. Det skulle vara extra kul just för oss fjällvandrare och skogsmullar. Det skulle äntligen vara ett rejält verktyg och en riktigt nyttig infrastrukturinvestering.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips