Svensk motsvarighet till Google Maps?

Först nu har jag fattat att det finns offentligt tillgängliga flygfoton/kartor över Sverige med minst lika hög kvalitet som i Google Maps -- t.ex. på eniro.se.

Dessa suddiga Sverige-akvareller på Google Maps fick mig i flera år att tänka på spionage- och terrorprofylax. Men efter att ha sett glasklara och detaljerade flygfoton från Lantmäteriverket förstår jag att det handlar om vanlig marknadsprotektionism.

Nu undrar jag om det finns en möjlighet att skapa en egen flygfoto-karta med individuella markeringar och punkter -- så som man kan göra på Google Maps, gratis och online.

Tack på förhand för alla tipps!
 
Google bygger väl på satellitbilder och hitta.se, Eniro,se mfl använder ju flygfoton därav den betydligt bättre kvaliteten..
Är tämligen övertygad om att dessa bilder skyddas av copyrightregler och därför inte kan göras offentliga. För eget bruk går det ju självfallet att trixa ihop bilderna, men det blir nog en del klippa och klistra. Något sånt där "panorama"program hjälper säkert mycket.
 
Med Map Grabber kan du ladda ner stora områden från diverse karttittskåp såsom hitta.se etc,
programmet scrollar, kopierar o klistrar ihop det hela till en stor bild.

Sen kan du importera in din bild i "Google earth" som en "Image Overlay".
 
Eniro har ju GPS-funktion så har du bara koll på Xerxes/Yngve på din punkter funkar det fint att använda Eniro. Hitta.se har dock bättre flygfoton.
 
Arkona: tilltagande oklarhet

Det var många snabba svar, tack så länge!

Såg nu att även Utsidan kör med den suddiga Google-varianten.
http://www.utsidan.se/maps/index.htm
Tänkte egenligen inte utvidga den här tekniska förfrågan till en stor debatt -- men det slår mig just nu att en huvud-gimmick av en sådan här friluftssajt måste vara att erbjuda eller åtminstone eftersträva en sådan möjlighet som Google erbjuder resten av världen.

Den där kastrerade Google-varianten som ni svenskar tillåts att ha kan tyvärr inte tillfredsställa på något sätt.
Jag vet faktiskt mindre och mindre ju mer jag rechercherar. Är inte längre säker på om det handlar om protektionism. Det finns ju normalt detaljerade Google-flygfoton över t.ex. Malmö och Stockholm. Men inte över t.ex. Göteborg, Linköping, Gävle och resten av landet.
Är Lantmäteriets kartor så dyra att Googles budget inte räcker till för att köpa fler flygfoton?
Är det överhuvudtaget LM-flygfoton som används? Var det inte så att Google fotograferar själv? Får de inte fotografera i så fall?

Varför är bristen på flygfoton mindre än en dålig kompromiss?
Kolla gärna på det här exemplet och växla mellan karta och flygfoto. Förändra inte skalan och jämför bara vad du ser!
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&ll=54.339653,13.075415&spn=0.002927,0.006909&t=h&z=17
Informationsvärdet av kartan (i den skalan!!) är nästan noll. På flygfotot däremot ser du en del av ett högskolecampus i norra Tyskland. Med hjälp av markeringar skulle jag kunna visa var som finns olika arbetsrum, undervisningslokaler, förvaltningen, matsalen, studentbostäder, biblioteket, gästhuset, p-platser, idrotts- och fritidsanläggningar. Und so weiter.

Det är också svaret på vad jag tänker göra resp. varför jag behöver flygfoton.
 
Den där kastrerade Google-varianten som ni svenskar tillåts att ha kan tyvärr inte tillfredsställa på något sätt.
Jag vet faktiskt mindre och mindre ju mer jag rechercherar. Är inte längre säker på om det handlar om protektionism. Det finns ju normalt detaljerade Google-flygfoton över t.ex. Malmö och Stockholm. Men inte över t.ex. Göteborg, Linköping, Gävle och resten av landet.
Är Lantmäteriets kartor så dyra att Googles budget inte räcker till för att köpa fler flygfoton?
Är det överhuvudtaget LM-flygfoton som används? Var det inte så att Google fotograferar själv? Får de inte fotografera i så fall?

Det är väl mer det att Google är USA-baserat och därmed betraktas perifera små glesbefolkade områden som Nordeuropa som ointressanta att lägga tid och energi på. Stockholm och Malmö är väl de ben dom slänger åt oss för att vi ska kunna säga "alltid något!" ;-)

Länge - vet inte om det är så fortfarande - var kartbolag och scanningsföretag* ointresserade av sånt som ligger norr om 60:e breddgraden: inga kartor, lägre upplösning osv.

(* Det gjordes för några år sen en höjdscanning av Jorden. Söder om 60-strecket var upplösningen 1 m, norr om 10 m... Har jag för mig, men principiellt. Minns nu inte exakt var man kunde kolla detta, men det gick att göra terrängmodeller i datorn genom att kombinera dessa data och ett kartblad.)

Med andra ord - ur ett större perspektiv är vi ointressanta. ;-)
 
Med andra ord - ur ett större perspektiv är vi ointressanta. ;-)

Har själv funderat på om detta är anledningen. Men även om norra Sverige bedöms som ointressant -- hur är det med Göteborg då?

Har dessutom lite svårt att tro att ni bedöms som ointressanta. Alla mellan- och östeuropeiska glesbygdsområden är ju också med.

Har just försökt att ringa till det tyska Google-kontoret i Hamburg, men de svarar inte. En automatröst säger att de har inställt sin telefonservice. Lite svårt för mig att förstå att ett av världens största kommunikations- och informationsföretag har inställt sin telefonservice i Tyskland.
Googlade lite och hittade det här:
http://www.ogleearth.com/2006/04/sweden_plays_hi.html
Förklarar det någonting? Artikeln är nästan 3 år gammal.
Trampar man på ömma tår om man diskuterar sådant här? Jag vill bara förstå varför ett sådant enormt praktiskt verktyg som Google Maps inte finns eller inte får finnas i Sverige-- inte med flygfoton alltså.
Och jag kan inte tänka mig att jag är den första som funderar på det här.
 
Jag misstänker att det är Lantmäteriet som är "skurken" i dramat eller hur man nu ska se det. Eller rättare sagt de finaniseringsmodeller för olika slags information som lagts fast för Lantmäteriet av regering och riksdag.

Utgå därför från att Lantmäteriet inte ger bort någonting gratis till en kommersiell aktör som Google (Larry Page och Sergey Brin tjänar ju duktigt med pengar i alla fall).

Beroende på hur finansieringsmodellerna ser ut i andra länder, t.ex. Tyskland där delstaterna såvitt jag förstår har en större andel skattemedel att sätta in i sin produktion, så finns en annan frihet att dela med sig av det bildmaterial de samlar in.

Både Eniro och Hitta har löst nyttjanderätt för Lantmäteriets material och sannolikt också för annat flygbildsmaterial från t.ex. BlomInfo.

Kommuner som själva bekostat flygfotografering och därmed innehar upphovsrätten till materialet (Lantmäteriet flyger endast för rikstäckande kartläggningsändamål), kan själva välja om de också vill bjuda omvärlden på materialet genom att göra det tillgängligt via GoogleEarth.
 
Även på

Eniros och Hittas material skiljer det mycket mellan olika städer och kommuner. Utsiktsfunktionen är t ex häftig men finns ännu så länge bara i några tätorter.

Vi får hoppas att detta så småningom blir allt bättre.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wisslan Kartor i Amerikansk astro V.S Svensk Navigering 0
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
Heys Svensk handbok till Garmin 60 Cx Navigering 2
Stefan_Nhn Svensk manual till GPSmap 60CSx Navigering 8
henrik.anderson Svensk manual till Legend C? Navigering 0
tommiehedberg gps 60cs Svensk manual Navigering 5
mfn Svensk waypoint-databas? Navigering 0
chuck nRoute - Svensk Voice Install software version 2.0 Navigering 5
bikula MapSource (svensk version)? Navigering 0
Lasse L Svensk manual till Garmin Map 60CS Navigering 7
Blekingepaddlare MapEdit - infoga kartor med svensk grid Navigering 0
olhe Svensk Oziexplorer Navigering 4
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
Jacken Svensk text i etrex Legend ???? Navigering 2
summit etrex svensk meny Navigering 1
GustafB Ny svensk sida om Geocaching Navigering 0
Svensk handbok och hjälptext till OziExplorer. Kopplingsschema Navigering 1
Jacken Svensk hjälptext ? Navigering 2
OziExplorer Svensk Navigering 1
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...