Svartrost på kniv

Min fina "samekniv" har varit försvunnen ett bra tag, när jag hittade den i förrådet har den fått det vi i lumpen kallade "svartrost", en mörk beläggning med mörka fläckar på bladet. Går det att göra något åt? Försökt med stålull men det verkar inte hjälpa, finns något annat knep?

Hjälp! DePaul eller någon annan !

Johnny

Stålull hjälper men långsamt då stålullen är mjukare än oxiden på stålet. Snabbare resultat får du med slipduk våt/torr som du lägger runt på en plattfil och håller med pekfingret tummen, börja med 200 korning och när det är mera ljust än mörkt övergår du efter sköljning och torkning till 400 och sen 800 korn. Du kan hålla på tills det blir dax för linnepolering men det är genom slipning du får bort oxiden. Slipa åt rätt håll och skär dig inte. Spänn gärna fast kniven under övningen.
//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
J. har bra förslag där. Men innan du ger dig på detta så vill jag få klargjort vissa saker.

Jag antar att det handlar om en kolstålskniv?? Är det gropar i metallen (ansatt yta) eller endast missfärgning?

~Paul~

Oj, om det är kolstål vet jag inte,men det är inga kännbara gropar utan mer missfärgning.

Johnny
OK, förmodligen handlar det om kolstål. Om det är som du säger och det endast handlar om matrisoxidering (ytrost) så borde det gå bra att får bort det mesta (om inte allt) med - "Autosol Kromglans". Köps på vilken bensinmack som helst ;)

Testa det först innan du går in på mer drastiska metoder, likt de som J föreskriver.

~Paul~

OK, förmodligen handlar det om kolstål. Om det är som du säger och det endast handlar om matrisoxidering (ytrost) så borde det gå bra att får bort det mesta (om inte allt) med - "Autosol Kromglans". Köps på vilken bensinmack som helst ;)

Testa det först innan du går in på mer drastiska metoder, likt de som J föreskriver.

~Paul~

Eller så kan man prova med tandkräm, funkar ofta riktigt bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips