Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta

Hej

Jo jag har märkt att när det gäller att hita ryggsäckar kring 100L så är det svårt om man nu inte är >170cm.

Verkar vara som att många tillverkare inte tillverkar 100L ryggsäckar något mer, vad jag ser, och är dom 100L så finns inga oftast inga sidofickor, vilket gör rygsäcken extra hög.

Själv är jag 160cm och har jag en Haglöfs Victor 90-100L, är hitils mycket nöjd, med den, problemet är att jag tycker att det är lite jobbigt att komma åt saker som ligger i mitten av säcken (jag måste plocka ur en massa utrustning för att få tag på det som är i mitten), dessutom tycker jag att sidofickorna är lite små, kunde ha varit större. Därav har jag börjat småkika lite vad det finns för utbud idag.

Har hittils bara sett att Begans Viking II verkar vara nåt för mig, den e lite kortare, men ligger ändå på 110L. Gillar väl dock inte designen, har även kikat på Poweframe 3800, men haha, 130L, shit...jag kan ju fan hoppa i och sova i säcken...:p. Verkar ävn där som att ramsäckarna idag enbart tillveras i 100+, (120-130L)

Tidigare gjorde ju Berghaus en ryggsäck, tror den hette Atlas, den verkade också helt ok, men den verkar ju inte gå att få tag i.

Har även kikat på Norröna, men det verkar inte som man kan komplettera deras säckar med sidofickor.

/Simon

Kanske ska förtydliga att det är ryggsäckar med sidfickor, 100L liter tillverka man fortfarande, men oftast utan sidfickor

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är 169 cm och hade ett tag oxo 55 q (alltså kvinnomodellen), den var bra längdmässigt men då satt den inte bra runt axlarna. Det fina med den var att dom 55 litrarna verkligen var i underkant. Kunde packa hur mycket som helst i den, och ryggsidan på säcken gick att öppna (alltså sidan utåt)... men nu har jag en matrix 50, den sitter som ett smäck och är dessutom lättare. Dock blir tydligen även bärsystemet längre när man går upp i liter (60-70), om du har behov av så stora säckar. Jag får iaf mat för flera dagar och dessutom vadarbyxor och övrig flugfiskeutrustning med mig. Ska testa trycka ner systemkameran också här nån sväng.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips