Svårighet att tända förvärmningen på KAP

I vintas hade jag ut mitt KAP på vinterfjället för första gången. Det gick hyfsat, förutom att jag höll på att få slut på tändstickor. Andledningen var att jag hade jättesvårt att tända förvärmningen. Jag hällde i ett drygt 'tryck' ner för rännan, och var där med tändstickan sekunden efter. Problemet var att det inte tände!! Spriten simmade retsamt omkring där nere, men jag fick inte 'ner' elden, utan tändsticka efter tändsticka brann upp. Till slut fick jag göra det livsfarliga tricket att tända medan jag sprutade, med resultatet att munstycket på spritflaskan är smält (men fortfarande användbart).

Vad har jag gjort fel? Eller ska det va så här? Är det bättre att förvärma med bensin? Kan man kanske byta ut veken i rännan mot en 'fluffigare' så att den suger upp mer sprit?

Alla tips är uppskattade
 
Kyla...

tingdahl; sa:
I vintas hade jag ut mitt KAP på vinterfjället för första gången. Det gick hyfsat, förutom att jag höll på att få slut på tändstickor. Andledningen var att jag hade jättesvårt att tända förvärmningen. Jag hällde i ett drygt 'tryck' ner för rännan, och var där med tändstickan sekunden efter. Problemet var att det inte tände!! Spriten simmade retsamt omkring där nere, men jag fick inte 'ner' elden, utan tändsticka efter tändsticka brann upp. Till slut fick jag göra det livsfarliga tricket att tända medan jag sprutade, med resultatet att munstycket på spritflaskan är smält (men fortfarande användbart).

Vad har jag gjort fel? Eller ska det va så här? Är det bättre att förvärma med bensin? Kan man kanske byta ut veken i rännan mot en 'fluffigare' så att den suger upp mer sprit?

Alla tips är uppskattade

Det låter som t-spritens förbannelse d v s dess relativt dåliga förmåga att tända i kyla. Ha den lilla flaskan i en ficka nära kroppen så slipper du problemet.

Eller blanda lite bensin i spriten, det funkar också. Tyvärr håller inte plasten i den medföljande flaskan för bensin, Trangias bränsleflaska 0,5 L rekommenderas som substitut.

Mvh,

J
 
Tända sprit

För det mesta tycker jag att det går bra att tända i rännan, förutsatt att man har veken där indränkt med sprit. De enda gånger jag har varit med om de problem som du beskriver är när det varit riktigt kallt, under 30 minusgrader. Då har jag fått värma spritflaskan för att det skall gå att tända. Vid "normala" vintertemperaturer på 10-20 minusgrader brukar det gå bra med kall sprit.

Peter
 
Förhållanden

Under vandringen som jag hade problem med tändningen så var det -5 och ganska mycket vind. Man fick känslan att vinden 'torkade ur' veken direkt.

Finns det några nackdelar att tända med bensin eller sprit/bensinblanding. Bensin har högre energiinnehåll och är mer lättantänt, så det verkar ju bra. Men det kanske är för lättantänt (d.v.s farligt) för att användas?

En kanske trivial fråga är om bensin och etanol blandar sig, eller skär det sig som vatten och bensin?

Kristofer
 
Låter precis

som när en katt blir till hund... Dränk den (katten) i bensin, tänd på och den säger Woff...

Var just nere i Alperna med mitt Kap-kök och hittade inte vettigare förvärmning än renad bensin. Fungerar och värmer bra. Men, sotar mycket och det gäller att vara lite försiktig. Den naturliga lilla hårväxt jag haft på händerna är för en tid framöver obefintlig. Sedan tyckte jag att förvärmningen kändes mycket okontrollerbar med höga lågor och mycket flammor hit och dit. Inget att rekomendera för absidkokning åtminstone.

/ Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.