Suunto eller Silva

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Suunto mycket bättre

Har precis testat både. Sedan ca 1 1/2 år har jag haft en Suunto (den gula med kompass). Var uppe på toppturer nu i påsk och vi hade med en Silva också. Tyvärr så är Silvan inget vidare pga:
- svår förståelig display

- liten display

- skum logik bakom knapparna.

Jag rekommenderar inte den. Den är ju dock billigare en Sunnton men...

När det gäller Suunton har jag följande kommentarer:

NEGATIVT:
- Knapparna har väldigt DÅLIG action, dvs man känner inte om man trycker in knappen eller inte. Det går inte heller att koppla pipljud till knapptryck.

- När jag använder loggningen av toppturen / åken så händer det relativt ofta (1 av 20) att jag av misstag med handleden kommer åt den knappen som stänger av loggningen. Det är rätt irriterande.

- Om jag under en topptur vill få reda på någon information om inspelningen (ex antal åk) så måste man stänga av inspelningen.

POSITIVT:
- Mycket BRA display. Tydligt och enkelt att se var bland alla displayer man befinner sig.

- Mycket BRA tendens display. Den uppe till vänster som visar hur trycket varit de senaste 3 + 6 timmarna. Mycket bra att kolla på morgonen.

- Under topptur är det mycket tydligt vilken fart (meter / minut) som man går i. Bra för att hålla en jämn hastighet och beräkning av tider.

- Flera alarm

- Höjdalarm. Ett smart sätt att använda detta är att om du ofta åker skidor på samma ställe så ställer du in att larmet skall låta vid en viss höjd (som du naturligtvis i förväg vet är korrekt). Där du passerar detta ställa skall alarmet låta. Går larmet av på lägre eller högre höjd vet du att trycker ändrats.

Summering:

Köp Suunto. Vill du spana in alla live så har Naturkompaniet montrar. Vet du vad du vill ha så har sett dem Toga.com

Hoppas att detta hjälpte.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips