Sunnmörsalpane

Hej


Vi har planerat in en resa till Sunnmörsalpane kring påsk. Tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av detta område: vilka toppar bör man bestiga; var bor man bra; osv.


/Fred
 

gnubrev@hotmail.com (Magnus Löfqvist)

Gäst
Bra fråga!

Kan tyvärr inte hjälpa dej, eftersom jag aldrig heller varit där. Ska dock dit i mitten av maj, så har du nåt intressant att berätta när du kommmer tillbaka får du gärna dela med dej av erfarenheterna. Andra tips och idéer är oxå mycket välkomna!
 
några tips

Hej !
Jag har bara varit där på sommaren.Var då kring byn Urke i närheten av berget Slogen på östra sidan om Hjorundfjorden. Gick en liten vandring upp i Urkedalen.
Potentialen i området för skidbestigning är enorm.Lavinsäkerhetstänkande är dock ett måste i dessa branta berg.


Några brutala turer på västra sidan om Hjorundfjorden är: Saudehornet strax norr om metropolen Örsta (ger bra bit över 1000 fallhöjdsmeter om man har snötur).området kring Skårasalen (1500 m toppen precis väster om Hjorundfjorden),äh... läs istället


Krister Valtonens suveräna sida.:
http://www.hnn.se/telemark/toppbeskr/index.html


Vill ni ha koll på snödjupet i Stranda (som ligger i närheten), där man också kan åka liftserverat (kanske dock inte i mitten av maj) så brukar jag kolla på http://www.skiinfo.no/stranda/ver.php3


Ha det så gott !
MVH Mats
 
Augusti?

Finns det någon erfarenhet av vandring och bestigningar sommartid? Jag ska besöka min bror i Ålesund och vill passa på att vandra en del i Sunnmörsalperna, gärna upp på några toppar. Är det någon snö på 1500-166 meters höjd då?

Jag kommer endast ha kängor som hjälpmedel, det handlar inte om bestigningar eller åkning med skidor...
 
Ikke så veldig langt fra Ålesund har du Molladalen med flere fine topper å gå på.
Slogen er et vakkert fjell heler ikke så langt fra Ålesund.
Men det er så mye å velge på...
Hvis du kikker på www.aast.no så kanskje du kan få lite tips.

Helt enkelt et underbart område! Anbefalles på det sterkeste!

Anders
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.