Det går nog nästan inte att säga något allmänt om vädret.
Jag vill ofta gå en tur på försommaren, från mitten av juni, om snöläget medger, och i år var det möjligt bara i Sydalperna (utom Havsalperna till en början). 2011 var det fantastiskt snöläge och jag kunde börja en tur i Centralalperna (Schweiz) den 17 eller 18.
Jag har påbörjat turer i september bara två, tre gånger; det kan vara tämligen kalla morgnar och klara dagar, men jag har upplevt bakslag med regn, dimma och, på högre höjd, nysnö. Sen jag gick i pension har jag vandrat i både Syd- och Centralalperna från cirka 20/8, sju år i rad, 2007-2013 (iår bev det istället Pyreneerna) och det är i regel tillräckligt sent för att snön ska vara borta från pass på 2700-2900 meters höjd. Vacker väder för det mesta, men enstaka bakslag med nysnö. 2012 hade jag utmärkta förhållanden i Aostadalen till en början, sen i Piemonte nysnö och regn som tydligen skulle hålla på flera dagar i sträck, så jag avbröt, efter 13 dagar.
Det står om Bad Gastein i senaste Utemagasinet. Går du organiserade turer lär det krävas "ordentliga" skor, går du ensam kan du sko dig förnuftigt.