strömt vatten?

Inte bara döda fiskar flyter med strömmen

Jag lärde mig några läxor den hårda vägen i tidvattenströmmarna innanför Vancouver Island nyligen. Om man snittar 2-4 knop är det ju rätt lätt att räkna ut att 6 knop motström är jättedåligt. Vad jag också lärde mig var att:

1. Läs och förstå tidvattentabeller och stömtabeller och planera turen därefter. Finns i marinbutiker och hos uthyrare. Medströmspaddling är glassigt och man kommer långt.

2. Vind påverkar lika mycket som ström i en kajak. Tio knops motvind och fem knops medström känns är jobbigare än stilla vatten och ingen vind.

3. Strömmar som rör sig utmed en kuststräcka är lugnare nära land.

4. Ström över grund är betydligt kraftigare än på andra ställen. Det syns i förväg på att vågorna är hoppiga och oregelbundna - vattnet kokar - varvat med till synes helt lugna ytor.

5. Grynnor kan döljas av en 'bula' av strömmande vatten trots att de egentligen är högre än resten av vattenytan. Över en sån bula går det fort och stenen kan slå hål på kajaken. Läxa lärd: Paddla väl fri från steniga och grunda områden.

Nästa gång förbereder jag mig bättre.

Lycka till

Carl

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant med strömmar

Jovars, nog är det knepigt med strömmt vatten. Har paddlat en del i Lofoten och fick minst sagt respekt för de ibland extremt starka strömmarna.

Men pratar man med folk som bor i krokarna (företrädesvis fiskare) så kan man få en del tips om hur man undviker farliga områden och utnyttjar vattnet till sin egen fördel.

Tidvattentabell är ett måste. Se till att du vet var du får tag i en innan du kommer på plats.

Själv lyckades jag tajma in en hel dag i medström, behövde bara styra :)

God tur
/Jon

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips