Strömmande vatten

Jag bodde för något år sedan i Malung och paddlade en hel del med min kajak i Västerdalälven (inte fors, mer typ motionspaddling) och märkte att det var jobbigare att paddla mot strömmen under vårfloden än vid lägre vattenstånd. Jag tänkte inte så mycket på det då, men har funderat på en del såhär i efterskott...
Rinner vattnet fortare vid högvatten? (ja det tyckte jag)
I så fall varför det?

Friktion

Strömning är rätt komplicerat och intressant.

Ofta så strömmar vatten turbulent med bakvatten valsar etc och då kan hastigheten variera massor.

Vid högre flöden och vattenstånd så kan flödet i strömfåran bli mera laminärt och då är flödeshastigheten störst längst bort från botten och valsar. Tänk dig att vattnet ser ut som en halv lök med skal utanpå varandra där yttersta lökens skikt har kontakt med botten . Vattnet strömmar långsammast "längst ut i löken" och snabbare närmare mitten.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jonas Hj; sa:
Rinner vattnet fortare vid högvatten? (ja det tyckte jag)
I så fall varför det?

Ja, det gör det. Utan en djupare analys kan man säga att trycket uppifrån är högre ju mer vatten det finns i systemet, vilket driver på flödet.

Det kan säkert göras en enkel energianalys för att visa att det är på det sättet, men jag hinner inte nu. Någon annan kanske har lust?

/P

på maratonlopp i flod med ström ligger man alltid och slickar kanten i motströmmen medan man ligger mitt i rännan när man paddlar med strömmen. I vissa fall lönar det sig inte ens att ligga på våg utanför en kille som ligger närmast land utan man lägger sig hällre bakom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips