Storulvån Inte triangeln

Hej!
Är det någon som vill ge mig tips på en skön/vacker fjällvandring som utgår från Storulvån? Jag vill vara ute ca 3-4 dagar. Alltså 2-3 övernattningar med tält.
Har gjort Triangeln förut så det skulle vara kul att se något annat.
Har hört nått om Bunnerfjällen, är det nåbart eller vad är det för avstånd? Och är det i så fall vackert och värt att gå till?

Vi är två tjejer som ska gå och vill inte prestera nån maraton marsch utan ca 15-25km/dag.

/ M

Kanske Storulvån-Gåsen-Sylarna-Ulvåtjärn-Enafors med tre tältnätter. Då kan ni gå upp på Gåsenfjället - 30 min från stugan och kanonutsikt, och får även gå Ulvåtjärn-Enafors via Snasahögarna. Blir vädret risigt kan ni gå Ulvåtjärn-Storulvån istället. (Har ni bil i Storulvån så blir det jobbigt att sluta i Enafors.)

Sylarna-Ulvåtjärn går först till Enkälens rastskydd och därifrån rakt genom Triangeln, alltså inte via Blåhammaren.

Med spring i benen kan man ta Storsnasen på väg till Enafors - lämna ryggan nere i dalen.

Men Bunnerfjällen är nog bra! Jag har bara inte gått där så jag kan inte tipsa om nåt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Stor-Stensdalen

Hejsan!

Jo Bunnerfjällen är både vackra och sällan besökta, dvs ett mycket trevligt ställe om man vill uppleva "vildmarken" på riktigt. Naturligtvis innebär det även att det inte finns några bekvämligheter eller ordninggjorda leder i området heller.

Nu finns det som alltid när man går oledat ett flertal olika alternativ, men för egen del hade jag helt klart sett till att ta mig över till Stor-Stensalen som ligger på andra sidan av Bunnerfjällen från Storulån sett. Ett förslag på turupplägg skulle kunna vara att gå passet mellan Miektjieburrientjahke och Laptentjahke till Bunnersjöarna för att sedan runda Västra Bunnerstöten och ta Östra Bunnerskalet ner till Stor-Stensdalen.

Från Stor-Stensdalen kan man sen gå tillbaka till Storulvån via Gåsenstugorna, eller ta den lite mer direkta rutten via Tjallingdalen. Vad som passar bäst beror ju på väder och vind och givetvis hur låga dagsetapperna man gjort och vil göra. Men om vädret är fint skulle i alla fall jag satsa på att göra en topptur någon av dagarna och att utsikten från Västra Bunnerstöten är helt magnefik vet jag av egen erfarenhet.

/ Stefan

Okända fjäll

Instämmer, Bunnerfjällen är väl värda en vandring och passar bra för en kortare tur. Inte i närheten av det antal vandrare som går efter lederna i "triangeln".

Tips för mer info om området finns i Tore Abrahamssons bok Okända fjäll. Kolla på biblioteket för den lär inte finnas i bokhandeln, möjligen på antikvariat.

Bunnerfjällen

Är Väldigt vackert kan jag säga gick östrabunnerskalet i början på juli otroligt vackert masiv, påminner on sylmasivet lite .... fast orört oledat, vildmark kan mans säga, sesutom får du storchans att se några av sveriges största djur så som Kungsörn och andra rovdjur :)

Om ni åker tåg kan kan ni gå enafors storulvån via leden som går via snasahögarna, vidare till tjallingen gå upp i tjallingdalen ovh tälta vid östa bunnertjärnen, sedan kan ni anting vika av mot stensdalen eller forsätta bönnerskalet ner mot handöl, eller storulvån

Finns massor med fina turer med storulvån som utgångspunkt, påde på och utanför lederna,

Jag har tidigare gått Östra Bunnerskalet till Bunnersjöarna och ner mellan Laptentjakke och Mettjeburretjakke. Mycket vacker vandring.

I år gick vi på 6 dagar, jag och 10-årig son.

Storulvån-hängbron över Lill-ulvån- Lill-ulvåfjället-Storforsen-Gåsån-Holkiendurrie-Ljungan-leden mot Vålåstugorna till ca 2,5 km före bron-över höjden in i Härjångsdalen-toppbestigning av Gåsen-Tjallingdalen på s sidan-grusvägen-Storulvån.

Detta blir ca 70km, kanske för långt på 3-4 dar.

Holkiendurrie, Härjångsdalen och Tjallingdalen var alla 3 fina. Skippa Lill-ulvåfjället och gå direkt till Gåsån. då åker ni visserligen på grusvägen 2ggr, men den går fort.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips