Stormmattor/snökjol. bra eller dåligt året om?

hej.

Efter många dagars funderande har jag nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa ett arctic alpine wbt2 tält. Jag vill kunna använda tältet året runt även om det utan tvekan kommer att användas mer under vår/sommar/höst än vinter.

Så nu kan man ju beställa Wbt2 med eller utan stormmattor:

Med: http://www.northstar.se/se/produkte...alt/arctic-alpine-design-wbt2-stormmatta.html

Utan: http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html

Är det värt att köpa med stormmatta eller finns det någon negativt med att ha dom?
är det någon som har erfarenhet av stormmattor? (inte nödvändigtvis just på detta tält)

Tacksam för alla tips!

ha det fint!

Snömattor väger och fyller, regnar det blir de våta. Men vintertid klarar du dig (näppeligen) utan dem.
Även om jag vet många som vintertältat utan dem och aldrig saknat dem.
Vad du tror på betyder säkert mest av allt.
go tur

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Snömattor, stormmattor

...har jag aldrig saknat på vintern. Det viktigaste då är vintertältpinnar och slingor att fästa dem i.
Enda gången jag använt stormmattor var på berggrund, att lägga sten på.

Det var en hemsnickrad stormmatta gjord av ett gammalt nät och fastknutet i tältets pinnfästen. Betydligt bättre än tälttillverkarnas, som brukar vara för smala (stenarna hamnar på tältduken och inte bredvid).

Så jag skulle strunta i mattorna..:)

//J

tackar så mycket för era svar. då sparar jag både lite pengar och vikt och köper utan:)

Jag har kikat på samma tält och kan inte heller bestämma mig om jag ska köpa med eller utan stormmatta. Nu är inte min plan att tälta i extrema förhållanden (i alla fall inte ännu) men tänker att jag ändå vill ha det bästa då jag väl lägger några tusenlappar på tältet. Stormmatta eller inte, är det någon annan som har någon synpunkt? Har du testat ditt tält, är du nöjd med köpet?
/Klas

Om du inte tänker dig tälta regelbundet i högarktiska förhållanden så kommer du inte sakna stormmattorna. Jag klarade mig utan stormmattor under två år på Svalbard.

Har framgångsrikt vintertältat med 3 säsongerstält och det gick bra. Glöm dock inte snöborste och snöskyffeln, för de kommer du att behöva. Vi brukar en kombination av fruktlådesnöpinnar och nergrävda snöfylldaplaskassar som snötältpinnar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips