Storlek på sele

Jag har kollat efter sele på NorthStar och får där följande storlekstabell (BD Alpine Bod)

S 71-79 Midja 50-60 Ben
M 78-87 Midja 52-65 Ben
L 87-94 Midja 55-68 Ben
XL 94-102Midja 60-70 Ben

Hur exakt skall man tolka dessa? Cirka 5 cm ner på låret från skrevet räknat (där jag antager benslingorna skall sitta) är jag 60 cm UTAN kläder på mig. På midjan så är jag 88 cm strax under naveln även det utan kläder.

Men sedan eftersom jag skall ha underställ, fleecelager och skaljacka på mig så lär det ju dra iväg till storlek XL utan problem eller?

Jag har lite svårt att köpa det eftersom jag är 1.67 lång och väger 73 kilo. Borde jag verkligen vara en XL? Är alla som klättrar benrangel utan muskler?

Jag tror du klarar dig gott och väl med L men det finns ju inga enkla svar. Det enda är ju egentligen att testa med de kläder du tänkt ha på dig. Selar kan ju sitta och kännas lite olika också vilket ju också kan vara en anledning att testa.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
sele..

Tjena nicklas..

ja alla som klättrar är benrangel haha, nä e lite blandat men det e ju inte för inte som en regel att förbjuda tävlande med bmi under 17 finns

jag tror du klarar dig med en L jag med, mitt tips är att du åker och provar en sele på tex fjällsport och pratar med dom, du kan säkert få prova den med ett par byxor lånade från dom..

Hoppas du hittar en skön, annars så är petzl cadlidris ett säkert kort , funkar till allt..

Mvh kim..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips