Storglaciären vintertid?

Hej!

För något år sedan gick jag en klätterkurs uppe vid kebnekaise där vi besteg sydtoppen från tarfala via storglaciären. En spännande tur även om vädret satte käppar i hjulet för kamvandringen.
Tidigare har jag bara vistas på glaciärer 'sommartid'
där man alltid knyter in sig.Storglaciären passerades inviduellt med skidor utan att vi var inknutna i repet Så frågan lyder:
Är snöbryggorna tillräckligt stabila i mars-april
för att vistas på glaciären med skidor (oinknuten)?
Vilka är indikatorerna på försämrad instabilitet på snöbryggorna?
/Micke

Längst upp...

...finns stora sprickor som du kan ramla ner i. Undvik också kanterna. Annars går det bra att skida omkring på Storglaciären.

Hälsa på forskarna i Tarfala och fråga eller fråga på Sporten i Keb. hur läget är.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jajamensan!

Jag har skidat över där ett par gånger. Vi har alltid gått oinknutna. Det finns sprickor i kanterna och i övre delen men håller du dig på mitten ska det inte vara några problem. TA inte av dig skidorna bara, då belastas snön onödigt hårt och så har många strukit med (kanske inte på STorglacieren...). HA en fin tur.
Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips