Stora Sjöfallet kring 10e juni

Hallå!
Sitter och funderar på om man ska boka in sig på en första-hjälpen-kurs i Saltoluokta i juni. Eftersom jag har en bit att resa dit så vill man ju passa på att fjällvandra lite om man nu ändå åker upp. Men frågan är just om det kommer att vara möjligt vid den tidpunkten?

Hur ser det ut med snömängd däruppe nu? Någon som vågar sia om det blir tidig eller sen vår? Hade gärna tagit en tur in mot Sarek eller liknande men förstår att det nog verkar lite dumt. Däremot funderar jag på att kanske göra ett basläger vid turistanläggningen i Vietas (har de öppnat campingen i början på juni?) och göra lite dagsturer till själva sjöfallet och kanske upp mot Nieras eller Juobmotjåhkkå (så långt man nu kommer innan vintern tar vid...). Några tips eller idéer på trevliga turer så här års? Tänker inte ha skidor eller snöskor med mig.

Hur länge varar renkalvningssäsongen? Är den över då eller är det vissa områden som man bör hålla sig borta ifrån för att inte störa renarna i denna känsliga period?

/Tobbe (frågvis Skåning, som inte har varit i trakterna i juni tidigare)
 
Borde kunna ringa nån av anläggningarna där och fråga hur det ser ut. Jag var där och klättrade i feb, då var det betydligt mindre snö än vanligt. Säg att man går sourva till pielkaslätten exempelvis, då borde det vara sannolikhet för barmark vid den tiden eftersom det är förhållandevis låg höjd hela vägen.

Jag vet som sagt inte hur det ser ut nu utan spekulerar bara
 
Tack för ditt svar! Jo det kan säkert vara snöfritt på de lägre nivåerna som du skriver men en annan faktor som är lite avskräckande är att vattendragen kommer att vara välfyllda och vaden svåra. Men jag ska helt klart kontakta någon turistanläggning på orten och fråga.

Någon som har några funderingar kring renkalvningen och om den är över tills dess?
 
Inte säkert att vaden blir så svåra. Antar att det beror lite på temperatur på höjden med. Jag gick cirka 5e-15e juni i sarek för några år sedan. Mycket snö på hög höjd. Ingen snö i dalarna. Vaden var vid det tillfället ungefär som de brukar vara i augusti. På nätterna var det minusgrader över 1200m skulle jag tro.
 
Kul att du varit i Sarek vid den årstiden! Jag tittade lite på SMHI:s väderstatistik för början på juni för olika år och det kan bli allt från vinterns (tillfälliga) återtåg till sommarvärme verkar det som.

Just eftersom jag har en tid att passa (kursstart i Saltoluokta) tror jag inte att jag ska bege mig in mot Sarek. Hinner heller inte vara ute så många dagar så jag funderar på någon kortare tur, som att knata runt Nieras, som alternativ till basläger och dagsturer...
 
Då var biljetter bokade...

...med utrymme för en kortare (3-dagars) tur på fjället före kursstart. Funderar på om man ska passa sig lite extra för laviner, stenras, m.m. eftersom det är i snösmältningstider?
 
puffar den här tråden lite...

Någon som kan rapportera hur avsmältningen går däruppe nu? Att det är snöfritt nere i dalen kan man se på Trafikverkets väglagskamera men hur ser det ut lite högre upp, ovan trädgränsen? Hur högt upp kan man räkna med att det är snöfritt? Funderar på att knata runt Nieras, men då behöver man gå upp till nästan 1000m. Kan det ha hunnit bli snöfritt så högt upp om en vecka? Väderprognosen antyder varm väderlek så det största hindret blir kanske höga vattennivåer?
 
Snösmältningen...

....uppe i fjällen har kommit i gång nu, De tappar mycket vatten ur kraftverksdammarna för att ta emot "fjällfloden" och de har varnat för mycket höga flöden.
Det är ju hyffsat varmt nu i Jokkmokksfjällen så med lite tur har det värsta gått över om någon vecka annars kan det bli tufft.
 
För 10 dagar sedan var det skoterföre runt Sitojaure (600 metersnivån) och fjällen runt om var helt snötäckta. Det är fortfarande skoterföre på 1000 metersnivån.

Ultevis var alltså snötäckt för 10 dagar sedan (ovanför Saltoluokta).

Hur det ser ut idag vet jag inte - men jag gissar att en hel del snö ligger kvar på Ultevis - och att det är rejält blött.

Thomas
 
Tack för era svar!

Det verkar som om jag lyckas pricka kulmen av snösmältningen. Kan nog inte gå som planerat men kan väl alltid komma upp en bit ovanför trädgränsen och det känns som det duger gott för mig. Man får ju rätta sig efter verkligheten och ta det därefter.

Tror att det är nivån i vattendragen som kommer att vara det stora hindret och inte snö. Men det blir nog trevligt ändå.
 
Sommarbroar?

Är någon av broarna på Kungsleden norrut från Vakkotavare sommarbro, som därmed inte finns på plats än? Att det troligtvis inte finns några båtar vid Dievssájávri har jag koll på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Welena Stora Sjöfallet Suorvadammen Fjällvandring 2
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Melvham Stora Sjöfallet- fotoplatser Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
everest4ever stora sjöfallet Fjällvandring 4
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
rödräven Bussen från gällivare - stora sjöfallet Fjällvandring 8
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
saeys Endagsturer runt Stora Sjöfallet Fjällvandring 2
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
opw kikare upphittad, slugga, stora sjöfallet Fjällvandring 0
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
rezet Stora sjöfallet (Saltoluokta) Fjällvandring 1
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
paddel Björn Bussförbindelser till Stora Sjöfallet Fjällvandring 3
Nikkaloukta-Stora Sjöfallet? Fjällvandring 2
Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
Jiggen Stora Sarektraversen Fjällvandring 7
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
armstark Stora Sjäfallet - Kallaktjåkkå Fjällvandring 1
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
jhez Sjöfallet/Ritemjåkk Fjällvandring 6
ojp Alone in Sarek: Ritsem-Ruohtes-Bierik-Sjöfallet Fjällvandring 0
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.