Stora Sarektraversen

Vi sitter och planerar inför sommarens/höstens äventyr då vi hade tänkte ge oss på stora Sarektraversen. Vi undrar om det finns någon här med erfarenhet från traversen som hade kunnat ge oss några tips och svar på vissa frågor. Har försökt använda oss av google och kollat runt på forum men verkar finnas väldigt begränsat med information om traversen.

Vi hade tänkt börja på den södra sidan av traversen och gå norrut mot Nijak finns det något problem med att gå åt detta håll? Vi antar att Sarektjåkka delen kommer vara den tyngsta/svåraste så därför tänkte vi att det vore smidigt göra bort den direkt när man har mest energi.
Vi funderar även över hur det ser ut med de tekniska delarna, hur är klättringen? behöver vi ha med oss säkringar? och hur ser det ut vid repelleringarna? Vilken replängd behövs? Vilka längder på slingorna bör vi ha med oss? Behöver vi ha med oss stegjärnen?
Vi funderar även över eventuella tältplatser och har spanat ut några potentiella på kartan men tips mottages gärna.

Vi är tacksamma för alla råd och tips vi kan få, känns lite svårt bedöma hur mycket utrustning vi måste ha med oss.

MVH Joakim och Kim
 
Senast ändrad:
Vi sitter och planerar inför sommarens/höstens äventyr då vi hade tänkte ge oss på stora Sarektraversen. Vi undrar om det finns någon här med erfarenhet från traversen som hade kunnat ge oss några tips och svar på vissa frågor. Har försökt använda oss av google och kollat runt på forum men verkar finnas väldigt begränsat med information om traversen.

Vi hade tänkt börja på den södra sidan av traversen och gå norrut mot Nijak finns det något problem med att gå åt detta håll? Vi antar att Sarektjåkka delen kommer vara den tyngsta/svåraste så därför tänkte vi att det vore smidigt göra bort den direkt när man har mest energi.
Vi funderar även över hur det ser ut med de tekniska delarna, hur är klättringen? behöver vi ha med oss säkringar? och hur ser det ut vid repelleringarna? Vilken replängd behövs? Vilka längder på slingorna bör vi ha med oss? Behöver vi ha med oss stegjärnen?
Vi funderar även över eventuella tältplatser och har spanat ut några potentiella på kartan men tips mottages gärna.

Vi är tacksamma för alla råd och tips vi kan få, känns lite svårt bedöma hur mycket utrustning vi måste ha med oss.

MVH Joakim och Kim

Spijkka- sarektjåkkå är detaljerat beskrivet här. https://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-solotravers-over-sma-och.htm

Sen går ni västkammen ner, och behöver därför inte göra några firningar på den delen om ni inte bestämmer er för att göra nån firning från spijkka. - ner från spijkka är det ingen självklar routefinding. Resten är rätt uppenbart ner till alep sarekjiegna. Antar det blir alep sarekjiegna ni får tälta på om ni ska göra det, men risken är att den är avsmält i slutet av sommaren vilket borde kunna påverka valet av tält.

Om ni har tänkt gå till nordtoppen och tillbaks har jag skrivit rätt ingående om detaljer kring firningspunkter/säkringar i en fb-tråd i fb-gruppen Sarek...
 
Min gps på pulsklockan presterade inte så bra här (för att det är mycket branter antar jag). Tror ändå det kanske kan va till hjälp. Bilden visar sattelit på spijkkas nordsida. Har ritat streck där jag tror vi gick. Vi gick som på en rygg. Sen typ 5m grad 2 scrambling rakt ner. Sen snett mot vänster, en ramp, typ 8-10m med enstaka flytt grad 3, osäkrat. Kanske kan firas högre från, 30m rep borde räcka om en har urval av säkringar som kan offras. Sen ner i lösa grusrännor med några scramblingpassager till glaciären.

Vi försökte hitta stället beskrivet i artikeln jag länkade ovan, men vi hittade inte. Hade iofs dimma så vi inte kunde se så långt.
 

Bilagor

  • 20180623_223023.jpg
    20180623_223023.jpg
    111.8 KB · Visningar: 670
Tack för tipsen! Jag gick med i fb gruppen nu och läste även artikeln du länkade. Det låter väldigt bra, då tar vi med ett 30m rep och några kilar om det skulle kännas för spännande på något ställe.
Och som du skriver hade vi tänkt ta västkammen ner och vi funderade på att eventuellt tältat nånstans kring Alep Sarekjiegna. Men västkammen ner ska inte vara några problem? Och har du nån koll på hur resten av traversen ser ut norrut förbi Alep Sarekijegna?
 
Tack för tipsen! Jag gick med i fb gruppen nu och läste även artikeln du länkade. Det låter väldigt bra, då tar vi med ett 30m rep och några kilar om det skulle kännas för spännande på något ställe.
Och som du skriver hade vi tänkt ta västkammen ner och vi funderade på att eventuellt tältat nånstans kring Alep Sarekjiegna. Men västkammen ner ska inte vara några problem? Och har du nån koll på hur resten av traversen ser ut norrut förbi Alep Sarekijegna?

Hoppas ni prickar väder! Västkammen ner e enkelt. Har inte koll på resten av vägen, mer än att det är enkelt från gavelberget. De andra har jag inte gått
 
Återanvänder en gammal tråd..

Finns det fasta firningsankare någonstans efter traversen, eller får man lämna slingor? Antar det senare. Tänker närmast på passagen Stortoppen -> Nordtoppen
 
Återanvänder en gammal tråd..

Finns det fasta firningsankare någonstans efter traversen, eller får man lämna slingor? Antar det senare. Tänker närmast på passagen Stortoppen -> Nordtoppen
Lite OT, men Sarek är ju en av våra mest skyddade nationalparker så tanken är väl att man inte lämnar något efter sig på besök ;)
 
Håller med, jag lämnar ytterst ogärna skräp efter mig. Vissa populära firningsställen kan av samma anledning ha fasta ankare att fira från. Men hur det är just i Sarek har jag inte koll på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orchidkarma Stora Sarektraversen (augusti) Fjällvandring 1
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
Welena Stora Sjöfallet Suorvadammen Fjällvandring 2
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
Melvham Stora Sjöfallet- fotoplatser Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
everest4ever stora sjöfallet Fjällvandring 4
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
rödräven Bussen från gällivare - stora sjöfallet Fjällvandring 8
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
saeys Endagsturer runt Stora Sjöfallet Fjällvandring 2
undvall Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet? Fjällvandring 10
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
opw kikare upphittad, slugga, stora sjöfallet Fjällvandring 0
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
rezet Stora sjöfallet (Saltoluokta) Fjällvandring 1
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
armstark Stora Sjäfallet - Kallaktjåkkå Fjällvandring 1
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
paddel Björn Bussförbindelser till Stora Sjöfallet Fjällvandring 3
Nikkaloukta-Stora Sjöfallet? Fjällvandring 2
Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
dangermouse Sarektraversen Fjällvandring 0
dangermouse Sarektraversen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.