Stora och Lilla Karlsö

Hejsan,
jag kommer vara på Gotland över nyår och funderar var jag ska paddla denna gång.
Letat lite efter uppgifter kring Stora och Lilla Karlsön men har inte hittat riktig den informationen jag letar efter.

Hur ser det ut med dessa Öarna nu till början av Januari, få jag paddla där och få jag gå i land så här års?
Och följdfråga är om man på något sätt få sova där nu för alla stugor osv är stängda sedan september men jag misstänker att det handla om säsong helt enkelt. Få man tex sova i tält/bivac till exempel i hamnområdet?
Måste jag anmäla besöket likt en liten båt måste göra det på sommaren?
 
Tack för länkarna men det är de jag också hittade. I de skrivs det dock bara om sommaren och tider mellan mars och september och att det är skyddad vid vissa ställen under den tiden och övernattningsmöjligheter samt restaurang osv finns under den tiden. Men inget mera - eller har jag missat det?
 
Just efter jag hade skrivit ett mail till de hittade jag länkarna till föreskrifterna som även gäller för annat än bara sommaren.
Det är tillåten att tillträda båda öarna, dock ska man bara landstiga vid hamnen och sedan direkt anmäla sin vistelse.
Det är inte tillåten att tälta tyvärr. Ska kolla med de om det inte skulle funkar att jag ligger med bivaqen direkt på hamnbryggan eller så. Är ju inte så långt att paddla till Lilla Karlsö men till Stora Karlsö bli det ju ändå 8-10km enkelväg och med vinterns ständiga vindar och allt tar det ju en stund och sedan vill man ju gärna hinna med att titta omkring lite också innan det bli för mörkt.

http://www.lansstyrelsen.se/gotland...servat/stora-karlso-reservatsforeskrifter.pdf

http://www.lansstyrelsen.se/gotland...servat/lilla-karlso-reservatsforeskrifter.pdf
 
Fick ett trevligt svar av länsstyrelsen på min ansökan om att bivaqcampa på Stora Karlö.
Det gick bra om jag campa med bivaq i hamnområde och kontakta en vis person innan ankomsten. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.