Havskajak för stora fötter?

Jag har precis börjat paddla kajak och blivit lite biten. Har hittills paddlat inomskärs och har definitivt inte lämnat nybörjarstadiet, men överväger att köpa mig en egen kajak istället för att förlita mig på lån/uthyrning.

Mitt problem är då det faktum att jag är relativt stor (188/90) och håller balansen med hjälp av mina 46'or.


De kajaker jag testat hittills har haft relativt lågt utrymme vid fötterna vilken gör att jag kan glömma att paddla annat än barfota och tillochmed då så drabbas jag av att fötterna har en tendens att somna alt krampa.

Finns det några särskilda märken/modeller jag ska titta på som har lite mer utrymme att vifta på tårna i?
Jag är ute efter en kajak som räcker för en dag eller kanske helgexkursion, men inga lång-expeditioner direkt.

Tack på förhand
 
Det finns tidigare och även någon ganska färsk tråd som handlar om kajaker för storvuxna. Tror att det finns en hel del att välja på, men har själv mindre fötter så det är svårt att vara konkret med råd.

Dock skriver du att du kan glömma att paddla annat än barfota. Barfota är dock rätt bra!
Ett alternativ är nåt tunt som ger visst skydd vid oplanerade vad och landstigningar. Det kan också vara bra att ha nåt som skyddar mot skavsår under längre paddlingar.

Föreslår därför nåt tunt; paddelneoprenskor, tunna badskor eller liknande. Använder själv ett par neoprenskor med nån slag tunn sula från nån billighetsaffär.

I princip använder jag samma på vintern.
 
Klassiska frågor

roder eller roderlös kajak? Stor eller liten sittbrunn?

Var skall du paddla?

PHs Icefloe kanske inte tillverkas längre men den kunde man beställa med skottet längre fram och där fanns plats för långa ben och stora skor. VKVs Måsen har också rätt gott om plats om jag minns rätt.

Provpaddla.

Thure
 
Jo jag har sökt en del (både här och på andra forum), men de inlägg jag hittat handlar mest om vilken kajak man ska välja som lång/långbent/tung.
Jag passar väl kanske inom den skaran också (beroende på vad "normalt" är nuförtiden), men mitt enda problem hittills har varit just platsen för fötterna..

Jag kanske helt enkelt ska uppfinna en "flintstones-kajak" så jag kan ank-paddla med dem under kajaken istället för att avnända armarna ;)
 
En kajak som verkar vara både kul att paddla och ha bra utrymme för ben och fötter är Rockpools Alaw:
http://www.escapekajakcenter.nu/ind...child=kajaker&subchild=rockpool&pageMenu=alaw

En billigare och kanske snäppet nittiotaligare variant, väldigt kursstabil och trygg i alla sorters sjö är Artisan 2000. Den tillverkas inte längre, men finns i gengäld ganska ofta begagnad till trevliga priser. Har garanterat plats för 46:eek:r. Dessutom med olika sittbrunnsstorlekar. Se t.ex:
http://ehandel.svima.se/sv/article/858/kajaksport_artisan_2000_sc
(ovanligt dyrt, kan kosta neråt 9000:)

Mycket beror ju på hur man sitter - gör man som eskimåerna och vinklar fötterna lite framåt (typ balettposen) får man plats i mindre och roligare kajaker.

En variant kan vara att bygga själv - strip eller sof - då man man bestämma allt själv till ett rimligt pris.

/mikael
[Ändrat av kajakmicke 2007-06-11 kl 11:05]
 
Tack för alla tips.

Jag ska se till att testa så många olika modeller som möjligt innan jag bestämmer mig.

Däremot fick jag en liten uppenbarelse i helgen. Storleken på fötterna kanske bara är en del i det hela, och inte roten till allt det onda som jag trott.

Jag inser att den kajak jag paddlat mest (P&H bred havskajak i plast) dessutom är låg vid vingarna i sittbrunnen, vilket rimmar illa med mina skidåkarlår.

Jag måste sitta med näranog raka ben, och har då ett spel på kanske 7 cm innan låren tar i vingar eller botten. Den sittpositionen gör ju också att fötterna pekar näranog lodrätt upp mot durken..

Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt var/hur min paddlingsframtid kommer te sig, men jag förmodar att jag kommer paddla mest i mälaren samt sthlms skärgård. Tror inte att jag i första hand kommer jaga öppet vatten eller långturer mer än kanske en helg åt gången.. men man ska ju börja nånstans:)
 
Om du tänkter paddla i Mälaren kanske du inte har så långt till mina trakter (Enhörna), då är du välkommer att provpaddla, jag har en kajak som lär ge all plats du behöver till din fötter, och där du kan välja sittställning med böjda ben efter behag.
 
Jag tror att du är på rätt spår, när du tittar på ben- och fotutrymme som en kombination. Enbart fotutrymmet finns det rätt många s.k. havskajaker som fixar: Point XP, Artisan, VKV Seagull. Säkert många fler! I motions- och tävlingskajaker med lågt fördäck kan det bli trångt för fötterna.

När det gäller utrymmet för benen är det förmodligen större skillnader, och nödvändigt att prova sig fram. Själv tror jag att Point XP borde funka, definitivt VKV seagull eftersom du har fritt för knäna med 1m sittbrunn. Artisan ungefär som XP. En kajak som SKIM Distance är lägre och bör provas, om du upplever knähöjden som ett problem.

Revals nya serie är gjord för att paddlas med högre benföring, och har definitivt gott om plats för fötterna. Extremen är mer "extrem", lång och relativt smal för den som gillar det (jag!), Commander är 50cm kortare och stabilare. Dessa kan du testa hos Mezzner.

Mina exempel ovan bygger på egna erfarenheter, och det finns självklart många andra modeller som skulle kunna vara intressanta för dig. Bättre att någon som paddlar sådana uttalar sig.
[Ändrat av Kjell Lundgren 2007-06-11 kl 17:28]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.